54.827 var på gårdbesøg

86 gårde, skoler og landbrugsvirksomheder deltog søndag i »Åbent Landbrug« arrangementet. Tilmeldingen betød, at arrangementet besøgsmæssigt ikke nåede tidligere højder.

Anders Jørgensen fra Svendborg og sønnen Victor glædede sig over at kunne komme så tæt på landbruget. I baggrunden en Odense-familie, som bevidst havde valgt at tilmelde sig en af rundvisningerne på Rødme Nygaard med de 280 jerseykøer fremfor en bedrift med åbent hus. Foto: Erik Hansen

Gennem mange år har »Åbent Landbrug« den tredje søndag i september været et stort tilløbsstykke. I 2015 var rekorden på 117.500 gæster, og i 2019 – inden coronaen – tog 84.922 danskere imod tilbuddet om et besøg på en af de 62 gårde landet over.

Med restriktionerne sidste år var det kun muligt at tilmelde sig til en familievis rundvisning. I alt 400 familier fik mulighed for et besøg hos i alt 160 værter.

Selv om corona-restriktionerne nu er ophævet, var årets arrangement i søndags dog fortsat påvirket heraf. Der skulle således foretages tilmelding forud, enten til rundvisning eller åbent hus det pågældende sted. Derfor nåede det samlede besøgstal på 54.827 gæster ikke de tidligere højder.

Valgte rundvisning

En af de i alt 86 værter i søndags var Søren Hansen, der er tredje generation på Rødme Nygaard ved Stenstrup.

- For os er det passende kun at have rundvisning. Det store setup med åbent hus er meget ressourcekrævende. Her kan vi som familie sammen med vore medarbejdere selv klare opgaven, lød det fra den sydfynske mælkeproducent, der i dagens løb kunne byde velkommen til fem rundvisninger med hver omkring 20 deltagere.

- På denne måde får vi en tæt dialog og mere intens oplevelse for gæsterne. Blandt andet nævnte en familie fra Odense, at de bevidst havde valgt at tilmelde sig her fremfor et sted med åbent hus.

Familierne kommer for at se dyrene og høre om dagligdagen på en gård, var Søren Hansens klare oplevelse.

- Der var ingen, som spurgte om klima og de aktuelle landbrugsforhandlinger. Politik var ikke et tema. Folk vil os landmænd, og derfor skal vi huske bruge tid på forbrugerne, som jo er vores kunder, og ikke kun fokusere på de grupper, som er kritiske, siger han.

Læs også