Mærkevarer udgjorde forskellen i Arla-regnskab

Et stigende salg af Arlas mærkevarer til forbrugerne mere end opvejede et faldende salg på industrimarkedet i 2020.

På overfladen ser det måske lidt kedeligt ud, men der er faktisk sket en stor udvikling i Arla i 2020.

Det påpegede Arlas økonomidirektør, Torben Dahl Nyholm, da han gennemgik det seneste årsregnskab for mejerigiganten, der i 2020 havde samlet omsætning, som var på samme niveau som i 2019.

Helt præcist omsatte Arla i 2020 for 10,6 milliarder euro. I 2019 var det tal 10,5 milliarder euro.

Den såkaldte Arla-indtjening, som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk, var 36,9 eurocent i 2020, mod 36,6 eurocent i 2019.

At der er sket en stor udvikling i de underliggende tal for 2020 kan ikke mindst tilskrives corona-krisen. Som følge af de forskellige nedlukninger er Arlas salg i den såkaldte Foodservice-sektor, som dækker over kantiner, restauranter og caféer, faldet betydeligt i 2020.

Spiser hjemme

I stedet for at spise ude, er der i 2020 i stedet blevet lavet mere mad hjemme i de danske køkkener. Og salget af Arlas mærkevarer til forbrugerne i detailmarkedet er således steget rekordhøjt. Helt præcist med 450 millioner euro i 2020.

Samlet set steg salget af Arlas mærkevarer med 7,7 procent i 2020 i forhold til 2019. Salget af mærkevarer udgør nu 48,9 procent af Arlas samlede omsætning.

- Det har virkelig været vores mærkevarer, som har været kerneårsagen til den her udvikling. Det er simpelthen årsagen til, at vi har været i stand til øge Arla-indtjeningen en smule sammen med vores effektiviseringsprogram Calcium, sagde Torben Dahl Nyholm.

Vanskeligt år

Under pressemødet kaldte Arla-direktør Peder Tuborgh 2020 for »det mest udfordrende år nogensinde for Arla«.

- Covid-19 er uden tvivl den mest udfordrende krise, Arla nogensinde har oplevet. Men på grund af vores forretningsmodel var vi i stand til at omstille vores virksomhed og omdirigere store mængder mælk med meget kort varsel for at imødekomme den store og pludselige efterspørgsel på mejeriprodukter i detailhandlen, samtidig med at vi minimerede de negative konsekvenser inden for andre sektorer som for eksempel foodservice.

For 2021 lyder forventningen fra Arla, at corona-situationen igen kommer til at sætte sit præg på året. Arla forventer i 2021 en omsætning på et sted mellem 10,3 og 10,6 milliarder euro. Nettoresultatandelen vil være omkring 2,8 til 3,2 procent.

Læs også

Skoleelever regner landbruget ud
Møder for sukkerroedyrkere
Borgerforslag vil have Mette Frederiksen for rigsretten
Årets løgavler er fundet
25 år gamle it-systemer til overfladevand erstattes af ny moderne platform
Sjællandsk landmandssøn er stemmen i ny podcast