Øget samarbejde skal sikre pattegrises overlevelse

SVINEKONGRES: Mindst en halv million flere pattegrise skal overleve årligt i 2020 med ny kampagne.

Fra årsskiftet vil dyrlæger, rådgivere og svineproducenter landet over intensivere arbejdet med at øge overlevelsen af pattegrise i landets svinestalde. Den melding kommer nu fra Den Danske Dyrlægeforening og de danske svineproducenter under SegesVidencenter for Svineproduktion.

I 2014 levede 78,1 pct. af de fødte grise ved fravænning. Men med en ny aftale mellem dyrlægerne og erhvervet er målet, at antallet af overlevende pattegrise skal bringes højere op end til de 80 procent, der har været erhvervets egen målsætning hidtil.

- Allerede i foråret 2014 indgik vi i erhvervet en aftale med den daværende fødevareminister og andre aktører, der skulle øge overlevelsen blandt pattegrise. Det nye samarbejde med dyrlægerne er sådan set en fortsættelse af den indsats, der allerede er sat i gang. Er der nogen, der er interesserede i at sikre en højere overlevelse, så er det svineproducenterne selv. Og der er rigtig mange penge at tjene ved at øge overlevelsen, siger direktør i Seges Videncenter for Svineproduktion Claus Fertin.

Den Danske Dyrlægeforening og Seges Videncenter for Svineproduktion vurderer, at mindst 500.000 ekstra grise med det nye samarbejde vil overleve frem til slagtning og dermed give markant øget indtjening i branchen.

Fokus på hver enkelt bedrift

Arbejdet indledes i samarbejde mellem dyrlægen og svineproducenten, som et tema på de faste sundhedsrådgivningsbesøg, med analyser, opsætning af mål og fastlæggelse af en plan. Nogle af de konkrete tiltag, der forventes at kunne have en positiv effekt er blandt andet faringsovervågning, kortlægning af dødsårsager og tidspunkt og øget rådgivning fra dyrlægen om fødselshjælp, korrekt behandling af soen og pattegrisenes omgivelser. Derudover skal der mere fokus på opfølgning, så der løbende kan rettes op på problemområder.

Den nye kampagne bliver lanceret i Herning Kongrescenter tirsdag på den årlige Kongres for svineproducenter. Kampagnen skydes i gang i starten af 2016. 

Læs også