Fjerkræbranchen, forskere og private virksomheder er parter i et projekt, der skal give slagtekyllinger bedre forhold ved transport
Der er penge i dyrevelfærd. Også når det gælder den sidste
rejse til slagteriet for slagtekyllinger.
I kroner og ører vil en mere optimal transport til kyllingeslagterierne
således ikke blot gøre den sidste rejse mere behagelig for dyrene – en bedre
transport vil også kunne give fjerkræproducenterne en gevinst på cirka 40 øre
pr. kg kylling, hvilket svarer til 40 millioner for hele erhvervet.
Det er meldingen fra Aarhus Universitet, som sammen med fjerkræerhvervet
nu samarbejder om at udvikle en mere skånsom og miljøvenlig transport af slagtekyllinger,
end den der traditionelt kendes i dag.
Vejr og vind spiller ind
Som det er i dag, kan mange kyllingers køretur til
slagteriet variere meget afhængigt af vejr og vind.
De fleste slagtekyllinger køres således i transportkasser,
som stables i stativer på en lastvogn. Kasserne er normalt perforerede i sider
og bund for at sikre en vis ventilation. Lasten ventileres alene ved den
naturlige ventilation og afhænger således af vindforhold og lastvognens
hastighed.
Tanken i det fremtidige transportsystem bygger på en idé
fra firmaet Linco Food Systems. Med støtte fra Fødevareministeriets Grønt
Udviklings- og Demonstrationsprogram er virksomheden sammen med universitetet, fødevarevirksomheden
HKScanDenmark og Seges Økologi nu gået i gang med at udvikle et nyt klimastyret
transportsystem.
Med en klimastyret transport kan kyllingerne få en langt
mere behagelig køretur. Det vil forbedre dyrevelfærden, reducere dyrenes
stressniveau og effektivisere transporten, lyder det.
Projektets partnere forventer, at det nye system vil give
merværdi og besparelser på de nævnte 40 millioner kroner i branchen.
Forbedret pladsudnyttelse
Tanken er, at transportkassernes opbygning samt
klimastyringen bidrager til, at pladsen i lastvognen kan udnyttes optimalt, da
belægningsgraden ikke behøver at afhænge af udendørstemperaturen.
- Den forbedrede pladsudnyttelse betyder, at transporten
forventes at kunne blive reduceret med 36 procent, svarende til 1,0-1,5 millioner
færre lastvognskilometre og en reduktion i udledning af 1.000-1.500 tons
CO2 pr. år, lyder det fra Aarhus Universitet.
Man vurderer ligeledes, at både slagtekyllingerne og
forbrugerne også får direkte gavn af det nye system.
Projektdeltagerne forventer eksempelvis, at dødeligheden
under transporten falder med 30 procent – fra 0,3 procent til 0,2 procent.
- Når kyllingerne er udsat for stress, kan det påvirke
deres kødkvalitet, hvor kødet bliver blegt og væskende. Det er det såkaldte
PSE-kød. Projektpartnerne forventer, at forekomsten af PSE-kød halveres fra de
nuværende 30 procent til 15 procent, som er et estimeret gennemsnit på
relevante markeder.