Venter milliongevinst ved klimastyret transport

Fjerkræbranchen, forskere og private virksomheder er parter i et projekt, der skal give slagtekyllinger bedre forhold ved transport

Der er penge i dyrevelfærd. Også når det gælder den sidste rejse til slagteriet for slagtekyllinger.

I kroner og ører vil en mere optimal transport til kyllingeslagterierne således ikke blot gøre den sidste rejse mere behagelig for dyrene – en bedre transport vil også kunne give fjerkræproducenterne en gevinst på cirka 40 øre pr. kg kylling, hvilket svarer til 40 millioner for hele erhvervet.

Det er meldingen fra Aarhus Universitet, som sammen med fjerkræerhvervet nu samarbejder om at udvikle en mere skånsom og miljøvenlig transport af slagtekyllinger, end den der traditionelt kendes i dag.

Vejr og vind spiller ind

Som det er i dag, kan mange kyllingers køretur til slagteriet variere meget afhængigt af vejr og vind.

De fleste slagtekyllinger køres således i transportkasser, som stables i stativer på en lastvogn. Kasserne er normalt perforerede i sider og bund for at sikre en vis ventilation. Lasten ventileres alene ved den naturlige ventilation og afhænger således af vindforhold og lastvognens hastighed.

Tanken i det fremtidige transportsystem bygger på en idé fra firmaet Linco Food Systems. Med støtte fra Fødevareministeriets Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram er virksomheden sammen med universitetet, fødevarevirksomheden HKScanDenmark og Seges Økologi nu gået i gang med at udvikle et nyt klimastyret transportsystem.

Med en klimastyret transport kan kyllingerne få en langt mere behagelig køretur. Det vil forbedre dyrevelfærden, reducere dyrenes stressniveau og effektivisere transporten, lyder det.

Projektets partnere forventer, at det nye system vil give merværdi og besparelser på de nævnte 40 millioner kroner i branchen.

Forbedret pladsudnyttelse

Tanken er, at transportkassernes opbygning samt klimastyringen bidrager til, at pladsen i lastvognen kan udnyttes optimalt, da belægningsgraden ikke behøver at afhænge af udendørstemperaturen.

- Den forbedrede pladsudnyttelse betyder, at transporten forventes at kunne blive reduceret med 36 procent, svarende til 1,0-1,5 millioner færre lastvognskilometre og en reduktion i udledning af 1.000-1.500 tons CO2 pr. år, lyder det fra Aarhus Universitet.

Man vurderer ligeledes, at både slagtekyllingerne og forbrugerne også får direkte gavn af det nye system.

Projektdeltagerne forventer eksempelvis, at dødeligheden under transporten falder med 30 procent – fra 0,3 procent til 0,2 procent.

- Når kyllingerne er udsat for stress, kan det påvirke deres kødkvalitet, hvor kødet bliver blegt og væskende. Det er det såkaldte PSE-kød. Projektpartnerne forventer, at forekomsten af PSE-kød halveres fra de nuværende 30 procent til 15 procent, som er et estimeret gennemsnit på relevante markeder.

Læs også