Økologiens succes skyldes stor tillid til Ø-mærket, lyder det fra Økologisk Landsforening
For 25 år siden kom de første Ø-mærkede varer på hylderne,
og siden da er salget af økologi vokset markant.
Og hos Økologisk Landsforening mener formand Per Kølster,
at jubilaren i det hele taget har gjort en stor forskel.
- Økologiens succes skyldes den store tillid til Ø-mærket,
og mærkets værdi bygger på indsatsen fra de økologiske landmænd, der har
udviklet økologi med nytænkning, samarbejde og dedikation til at udvikle en
anden landbrugsform, lyder det fra Per Kølster, der fortsætter:
- Det har langt fra altid været let, populært lokalt eller
lønsomt. Men sammen har vi udviklet vores landbrug, banket et marked op for
vores varer, gjort en markant forskel for både naturen, miljøet og dyrene og opbygget
en stærk folkelige opbakning til økologi.
I Økologisk Landsforening tror man på, at økologisk
landbrug og salg vil flerdoble sig i de kommende 25 år:
- Danskernes interesse for det rene, nære og naturlige vokser.
Det spiller utroligt godt sammen med økologi. Det er ikke bare i danskernes
private hjem, der bliver lavet mere og mere økologisk mad. Også i det landets
storkøkkener som kantiner, restauranter, plejehjem og daginstitutioner, kommer
der i stigende grad økologiske varer på tallerkenen. Bolden ruller derudaf. Og
fremtiden er grøn, vurderer Per Kølster.