Danskerne på andenpladsen i disciplinen øko-indkøb

7,6 procent af det samlede fødevaresalg i detailhandlen i 2012 var økologisk

Når forbrugere i Danmark handler i supermarkedet, ryger der ofte en vare med et rødt øko-mærke i indkøbsvognen.

I 2012 var 7,6 procent af det samlede fødevaresalg i detailhandlen således økologisk. Derfor er Danmark blevet kåret til den nation i verden, hvor forbrugerne bruger andenflest penge på økologiske varer. Det oplyser Landbrug & Fødevarer (L&F).

L&F henviser til en ny rapport fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den verdensomspændende økologiorganisation IFOAM. Rapporten bliver offentliggjort i forbindelse med verdens største økologiske fødevaremesse BioFach, der finder sted i Nürnberg i de kommende dage.

Danmark bliver slået i økologiske indkøb af Schweiz.

- Det er virkelig flot, at Danmark stadig er det land i verden, hvor forbrugerne bruger andenflest penge på økologi. Ser man på antallet af økovarer, ligger Danmark faktisk i spidsen, men i Schweitz koster økologi mere. Derfor bruger de flest penge på færre varer, siger økologichef i L&F Kirsten Lund Jensen i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Økologien er vokset på det danske marked – og det tror vi på, den fortsat vil gøre. Faktisk forventer vi en stigning på fem til ti procent i salget af økologi i Danmark i 2014.

Ud over privatforbruget af økologi i Danmark er forbruget i den såkaldte foodservice også i kraftig stigning. I 2012 brugte kantiner, børnehaver og plejehjem omkring 800 millioner kroner på økologiske varer, men foreløbige tal viser en stigning i forbruget på omkring 100 millioner i 2013.

Hos L&F tror man, at det tal vil stige med omkring 20 procent i 2014.

Læs også