Når forbrugere i Danmark handler i supermarkedet, ryger
der ofte en vare med et rødt øko-mærke i indkøbsvognen.
I 2012 var 7,6 procent af det samlede fødevaresalg i
detailhandlen således økologisk. Derfor er Danmark blevet kåret til den nation
i verden, hvor forbrugerne bruger andenflest penge på økologiske varer. Det
oplyser Landbrug & Fødevarer (L&F).
L&F henviser til en ny rapport fra det schweiziske
forskningscenter FiBL og den verdensomspændende økologiorganisation IFOAM.
Rapporten bliver offentliggjort i forbindelse med verdens største økologiske
fødevaremesse BioFach, der finder sted i Nürnberg i de kommende dage.
Danmark bliver slået i økologiske indkøb af Schweiz.
- Det er virkelig flot, at Danmark stadig er det land i
verden, hvor forbrugerne bruger andenflest penge på økologi. Ser man på
antallet af økovarer, ligger Danmark faktisk i spidsen, men i Schweitz koster
økologi mere. Derfor bruger de flest penge på færre varer, siger økologichef i
L&F Kirsten Lund Jensen i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Økologien er vokset på det danske marked – og det tror
vi på, den fortsat vil gøre. Faktisk forventer vi en stigning på fem til ti
procent i salget af økologi i Danmark i 2014.
Ud over privatforbruget af økologi i Danmark er forbruget
i den såkaldte foodservice også i kraftig stigning. I 2012 brugte kantiner,
børnehaver og plejehjem omkring 800 millioner kroner på økologiske varer, men
foreløbige tal viser en stigning i forbruget på omkring 100 millioner i 2013.
Hos L&F tror man, at det tal vil stige
med omkring 20 procent i 2014.