Landbrug & Fødevarer har gjort en stor indsats for at blive mere synlige i omverdenen, lyder det fra Niels Jørgen Pedersen, der i næste uge åbner Landbrug & Fødevares delegeretmøde i Herning.
I næste uge finder det tredje ordinære delegeretmøde i Landbrug & Fødevares historie sted i Herning.
I den anledning har Effektivt Landbrug bedt formanden for organisationen, Niels Jørgen Pedersen, gøre foreløbig status over, hvordan han synes, at det er gået, og hvad han håber der sker i fremtiden.
- I bakspejlet kan jeg godt se, at vi ikke kom helt ud over rampen med medlemskommunikationen. Det erkender jeg blankt, og det har jeg også sagt flere gange, siger Niels Jørgen Pedersen, der inden han blev formand i maj måned, var viceformand, da Landbrug & Fødevarer blev stiftet i sommeren 2009.
Forgængeren på formandsposten, Michael Brockenhuus-Schack, men også ham selv og Landbrug & Fødevarer generelt, har således mødt massiv kritik fra visse steder i landbruget for at være for lidt synlige i omverdenen. Noget der decideret har været årsag til, at en alternativ forening, som Bæredygtigt Landbrug har fået vind i sejlene, og i dag kan melde om, at de har et medlemstal på over 4.000 landmænd.
- Vi skulle dengang have været mere bevidste om, hvor meget intern kommunikation kræver, når man skaber en ny organisation med en anderledes politisk strategi. Det har vist været tydeligt for enhver, at her har der været nogle mangler, siger Niels Jørgen Pedersen.
Vi retter op på det
Han fortæller dog samtidig, at han føler, at der nu er ved at blive rettet op på det. Her nævner han eksempelvis det nyhedsbrev, som han via email sender ud til medlemmerne hver uge.
Til gengæld har kommunikation rettet mod omverdenen fået godt fat.
- Og hvis du laver målinger af medieindslag med vores organisation og med mig, så kan du også se, at det er opgraderet voldsomt. Vi har faktisk haft held med at komme i medier, der ikke kun appellerer til landmanden, siger Niels Jørgen Pedersen.
Her bakkes formanden op af en helt uvidenskabelig optælling på artikeldatabasen, Infomedia. I de sidste seks måneder har Niels Jørgen Pedersen optrådt i 51 trykte avisartikler i de store landsdækkende aviser (Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, Børsen, B.T. og Ekstra Bladet). I samme periode sidste år medvirkede daværende formand Michael Brockenhuus-Schack kun i 14 trykte avisartikler i de pågældende aviser.