VOGNKONTROL: Politiet vil i år være ekstra opmærksomme på, om gyllevognene på landevejen lever op til loven.
- Det er ikke sådan, at vi laver en decideret kampagne i år, men der kommer øget fokus på gyllevogne i år.
Gert Nyberg fra Nationalt Færdselscenter i Rigspolitiet afslører, at kontrollen vil dreje sig om både gyllevognenes totalvægt, og om trykket på akslerne er for højt. Påhængsredskaber, som for eksempel gyllevogne med tre eller flere aksler, må maksimalt have en akselbelastning på 24 ton, mens det samlede vogntog maksimalt må ligge på 44 ton.
Den primære grund til reglerne er for at beskytte de offentlige veje mod slid fra de tunge køretøjer.
For store læs
- Det er et problem, vi ser i et vist omfang med, at nogle gyllevogne er læsset for tungt, siger Gert Nyberg.
Han fortæller, at flere kører rundt med for stort læs og gør det i god tro, da de ikke er klar over reglerne. Bliver man taget af politiet med et for tungt læs, risikerer man at måtte efterlade vognen.
- Det kommer selvfølgelig an på situationen. Er det lige ved marken, lader vi dem selvfølgelig køre derind. Men er de lige startet, så standser vi dem, siger politimanden.
Bøden for at køre med for tungt akseltryk er for ejeren af vogntoget på 50 kroner pr. procent, man overstiger den tilladte grænse. Føreren skal betale 20 kroner pr. procent. Er totalvægten for høj, koster det 100 kroner pr. procent, som vægten er for høj.