Den verdensomspændende virksomhed Hendrix Genetics styrker sit avlsprogram for kalkuner med en flerårig investering på 10 millioner euro – godt 75 millioner kroner – i forskning og udvikling. Det beretter selskabet i en pressemeddelelse.

Pengene kommer oveni det eksisterende R&D-budget og markerer et strategisk skridt for selskabet, der markedsfører kalkuner under brandet »Hybrid Turkeys«.

Investeringen fokuserer på tre områder: højere selektionsintensitet, mere præcise avlsværdier og større genetisk variation.

- Efterspørgslen på kalkunmarkedet ændrer sig, og udfordringerne vokser. At være på forkant kræver konstant innovation, siger Andrew Hunt, Managing Director for Turkeys Business Unit.

Målet er at forbedre egenskaber som foderudnyttelse, slagtevægt, brystkød og dyrevelfærd – faktorer, der både øger kundernes indtjening og branchens bæredygtighed.

For at understøtte indsatsen udvides og moderniseres selskabets anlæg i Nordamerika og Europa med avancerede teknologier, der kan effektivisere dataindsamling og forædlingsarbejde.

- Denne investering er en vigtig milepæl for fremtiden i vores avlsprogram. Den gør det muligt at opskalere dataindsamling, optimere ressourcer og i sidste ende skabe genetiske fremskridt, der direkte gavner vores kunder, siger Charlie de Hollander, R&D-direktør i kalkunenheden.

Med satsningen håber Hendrix Genetics at lægge fundament til sikre mærkbare genetiske forbedringer i hver generation af kalkuner.

Business