Det er i disse dage 15 år siden, bevægelsen Stop Spild Af Mad blev sat i søen, og en undersøgelse foretaget i forbindelse med bevægelsens jubilæum fastslår, at hele 94 procent af befolkningen oplever mere fokus på madspild i dag end den gang.
I dag for 15 år siden blev ideen til forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad født, hvor kampen om madspild i hele kæden fra jord til bord er blevet en omfattende folkebevægelse, som også når ud over Danmarks grænser.
På de 15 år har stort set hele den danske befolkning i dag øget fokus på madspild. Ifølge den nyeste gallupundersøgelse fra Kantar Public for Stop Spild Af Mad angiver hele 94 procent af danskerne, at der er kommet mere fokus på madspild i dag end for 15 år siden. Kun 3 procent svarer »nej«, og 3 procent svarer »ved ikke«.
Indisk startup vil optimere salget af landmandsvarer bæredygtigt og til bedste pris
Stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad, Selina Juul, glæder sig over den udvikling, der er sket, siden bevægelsen startede:
- Jeg husker, at der for 15 år siden stort set ikke var nogen, der snakkede om madspild. I dag er kampen mod madspild cementeret og forankret hos danskerne og er blevet et konkurrenceparameter hos virksomhederne. Men vi er ikke i mål endnu, da der fortsat eksisterer et for stort madspild i Danmark – så vi stopper ikke foreløbig, fortæller hun i en pressemeddelelse.
En bevægelse med mange aktører
Landbrug & Fødevarer og Stop Spild Af Mad var de første to organisationer, der for alvor fik gang i diskussionen om madspild. I 2006 gennemførte Landbrug & Fødevarer således de første beregninger på husholdningernes madspild, og i 2008 blev forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad så lanceret, inspireret af beregningerne fra Landbrug & Fødevarer.
I slutningen af 2008 afskaffede detailkæden Rema 1000 Danmark mængderabatter og indførte styk-rabatter i alle kædens danske butikker med inspiration fra forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad. Disse tre faktorer blev startskuddet til den storstilede kamp mod madspild.
Sidenhen er kampen blevet en folkebevægelse – og politikere, organisationer, virksomheder og forbrugere arbejder i stigende grad med at forebygge og reducere madspild i herhjemme.
Udover fokus på forbrugere har foreningen Stop Spild Af Mad de seneste år også etableret mange partnerskaber med fødevareindustrien, blandt andet med tætte strategiske erhvervspartnerskaber med Rema 1000 Danmark og Jespers Torvekøkken. Derudover har foreningen erhvervspartnerskaber med danske producenter som Nordic Greens (tidl. Alfred Pedersen & Søn), Geia Food, Orskov Foods, DanRoots, Them Andelsmejeri, Daloon, Danish Crown Foods, Carletti og mange flere.
Grøntsagsproducent når grøn målsætning 10 år før tid