Juletræsproducenter protesterede mod Sydbank i Aabenraa

Sydbanks ejerskab af verdens største juletræsproducent Green Team Group vækker fortsat harme blandt andre juletræsproducenter, og det fik for nylig en række producenter og andre i branchen til at arrangere en protestdemonstration udenfor bankens afdeling i Aabenraa.

»Sydbank smadrer markedet«, » Nu sætter vi juletræsfoden ned« og »Juletræer sælges – hvis vi er her endnu«. var nogle af de slagord, der blev brugt mod bankens ageren i sagen om Green Team Group. Trods tilstedeværelsen af en otte meter høj julemand var mange af de fremmødte ikke ligefrem i julehumør på grund af den svære økonomiske situation i branchen, som Sydbank ifølge arrangøren af demonstrationen, Fair Konkurrence, har været med til at skabe. Juleteæsproducent Johnny Hansen håber, at Sydbank trækker sig ud af Green Team Group.

De satte efter eget udsagn juletræsfoden ned, da foreningen Fair Konkurrence, der kæmper for - fair konkurrence - på juletræsmarkedet, forud for årets juletræsmesse i Langesø havde samlet cirka 200 mennesker til protestdemonstration mod Sydbanks ejerskab af Green Team Group. 

- Syudbank har forvredet juletræsmarkedet, så det bløder og driver deres egne kunder til konkurs. Det har de gjort ved at dumpe priserne på juletræsmarkedet i hele Europa, stod der at læse i en folder, der blev udleveret ved arrangementet.

Ved blandt andet at afskrive gæld fra Green Team Group og ved at holde hånden under den producent, har Sydbank ifølge flere af de fremmødte været med til at smadre markedet for juletræer som en god forretning, og det har ifølge en af arrangørerne af onsdagens demonstration, Bjarke Schwartz, haft store konsekvenser i branchen.

- Der er helt sikkert nogle juletræsproducenter, der har måttet dreje nøglen om. Helt sikkert. For der er jo mange producenter, der er, eller har været kunder i Sydbank, hvor de har været efter dem, siger han og fortsætter:

-  Vi har allesammen problemer i den her branche, men de (Sydbank, red.) tjener mange penge på anden vis, så måske går det også ud over dem, der har sat sparepengene i Sydbank, ved at de ikke får så store udbytter, siger han.

For Bjarke Schwartz var formålet med demonstrationen entydigt:

- At Green Team bliver solgt. Så hurtigt som muligt. Enten helt eller i dele, siger han.

- Må være på tide med et salg

Sydbank har flere gange slået fast, at der ikke er noget odiøst eller ulovligt ved bankens forbindelse til  Green Team Group, men Bjarke Buurmann Schwartz slår fast, at der er tale om skæve vilkår for konkurrencen.

- Det skaber skæve vilkår, at Sydbank bliver ved med at drive virksomhed, afskriver noget, og tilfører noget andet. Vi vil bare gerne have fair konkurrence, siger han og fortsætter:

- Jeg ved godt at der står et eller andet sted, at de godt må have en virksomhed i en overskuelig tid, men at de så skal sælge det videre, eventuelt i små stykker eller det hele sammen. 

- Men vi er bare kede af det, For vi ser det som at en bank hjælper en virksomhed økonomisk, og det gør, at det bliver sværere at drive virksomhed, lyder det fra arrangøren. 

- Sydbank har nøglen til løsning

Ved demonstrationen var juletræsproducent Johnny Hansen fra Langeskov på Fyn også på talerstolen. Han har tidligere – uden held – forsøgt at få Green Team Group ud af brancheforeningen. 

Nu håber han, at den øgede opmærksomhed om problematikken kan fremprovokere handling hos Sydbank, der ifølge ham har nøglen til en løsning.

- Med et quick fix vil Sydbank kunne fortælle den bestyrelse, ed selv har sat ind i Green Team Grpup, at det her kan ordnes ved at man fremover ikke sælger juletræer, uden at der er et positivt dækningsbidrag på træerne. Så bliver det en god og sund virksomhed, og så har Sydbank helt rent mel i posen. 

Som Bjarke Schwartz påpeger Johnny Hansen også, at den nuværende konstruktion ikke kan være i overensstemmelse med loven. 

- Sydbank må jo ikke som bank drive en virksomhed ud i al evighed.  Der står i lovgivningen at de kun midlertidig må drive det, og det må være op til tre år. Det vil sige, at det skal afhændes det næste halve år, og i den forbindelse må man ikke drive det kommercielt på predator pricing-vilkår, hvilket vil sige, at man ikke må være aggressive i markedet, siger han.


 

Læs også