bannerPos

Biogasbranche ser stort potentiale i nyt klimaudspil

Biogasbranchen er klar til at levere grønt brændstof til den tunge trafik på vejene. Foto: Colourbox

AF: LASSE EGE PEDERSEN

NYHEDSREDAKTØR, EFFEKTIVT LANDBRUG
26-09-2020 07:03
CO2-differentierede kilometerafgifter for lastbiler skaber gode muligheder for at få gang i den grønne omstilling af den tunge transport, lyder det fra Henrik Høegh, formand for Biogas Danmark.

I denne uge præsenterede regeringen sit klimaudspil for vejtransportsektoren, hvor omlægning af bilafgifterne, grønnere brændstof og vejafgifter for lastbiler er blandt de tiltag, der skal reducere CO2-udledningen med 1 million ton frem mod 2030.

I biogasbranchen ser man store muligheder i udspillet. Fra brancheorganisationen Biogas Danmark, der har Henrik Høegh som formand, lyder det, at med det rette ambitionsniveau kan regeringens nye CO2-rettede virkemidler få op mod 10.000 biogasdrevne lastbiler ud på vejene inden 2030. Det vil reducere CO2-udledningen med 0,6 millioner tons. 

- Vi hilser regeringens nye CO2-rettede forslag velkommen. En lastbil udleder næsten 20 gange mere CO2 end en personbil, og derfor skal der ikke udskiftes ret mange fossile lastbiler, før det batter rigtig meget for klimaet. Derfor er vi meget spændte på at se det ambitionsniveau, der lægges for dagen, for ambitionsniveauet bliver naturligvis afgørende for, hvor stor effekt, virkemidlerne får, siger Henrik Høegh.

Foreslår justering

Samtidig appellerer Henrik Høegh om, at Folketinget får set på nogle afgifter, der gør det dyrt at køre på biogas i dag.

En transportvirksomhed betaler ekstra afgifter på minimum 25 procent, hvis virksomheden skifter diesel ud med biogas – og det på trods af, at biogassen er CO2-neutral. Derfor foreslår Biogas Danmark, at politikerne gennemfører en afgiftsjustering, som sikrer, at vognmændene i det mindste ikke bliver straffet økonomisk for at køre på biogas.

- Med denne justering vil mange vognmænd vælge den grønne løsning og købe en biogasdrevet lastvogn, næste gang de skal investere i nye køretøjer – og de vil vel at mærke fortsætte med at betale de samme brændstofafgifter, som da de havde diesel i tanken. En afgiftsjustering vil gøre det markant lettere for transportmarkedet at opfylde et ambitiøst CO2-fortrængningskrav, uden at det slår hul i statskassen, siger Henrik Høegh.

Grønne brændsler

Helt konkret ønsker regeringen, at der bliver gjort en indsats for at gøre konventionelle biler og lastbiler mere grønne. Det skal ske gennem en fordobling af fortrængt benzin og diesel, hvor der samtidig tages højde for den globale CO2-udledning ved produktionen af grønne brændstoffer.

Derudover lægges sporene for at gøre noget ved trængslen på de danske veje og CO2-udslippet fra lastbiler gennem en vejafgift på lastbiler.

Regeringen foreslår også at fremme grønne brændsler i benzin og diesel gennem et nyt CO2-fortrængningskrav på tværs af drivmidler. Det vil betyde, at CO2-udledningen fra de mange fossile køretøjer reduceres, indtil målet om en grøn bilpark er nået.

Første kapitel

Fra klimaminister Dan Jørgensen (S), lyder det, at man med udspillet på transportområdet for alvor har taget hul på første kapitel af klimaindsatsen i efteråret. I foråret blev der præsenteret et udspil med fokus på affalds-, energi- og industriområderne.

Senere på året kommer udspil om landbrug og grøn skattereform.

- Spørgsmålet er derfor ikke, om vi skal nå de 70 procent – for det skal vi. Spørgsmålet er, hvordan vi kommer i mål med vores ambition om en reduktion på 70 procent af CO2-udledningen på en klog og retfærdig måde, siger Dan Jørgensen.

lasse@effektivtlandbrug.dk
telefon +45 61 22 67 35

Nu kan du registrere overdragelser af betalingsrettigheder

Du kan nu se betalingsrettighedernes foreløbige værdi for 2021 og registrere overdragelser af betalingsrettigheder med henblik på støtteudbetalingen 2021.

Ny partner med i samarbejde om lukkede påfyldningssystemer for sprøjtemidler

Fem førende virksomheder i landbrugssektoren Adama, BASF, Corteva Agriscience, Nufarm og Syngenta får følgeskab af endnu en partner. Certis Europe har således tilsluttet sig samarbejdet om at introducere easyconnect CTS på det europæiske marked i 2021/22, i blandt andet Danmark.

Svineproducenter støtter chauffører efter trusler om transportstrejke

Danske dyretransportchauffører truer med at iværksætte en landsomfattende strejke fra onsdag, hvis de nuværende regler, der indebærer bøder i 10-15.000 kroners klassen, ikke bliver lavet om. Nu får chaufførerne støtte af Danske Svineproducenter.

Valtra får sit eget Farming Simulator League-hold

Valtra træder ind i esports verdenen ved at lancere sit eget hold i den kommende FSL-sæson, der starter i slutningen af november 2020. Holdet består af seks spillere, der allerede har bevist sit høje niveau i konkurrencen, hvoraf tre af spillerne rangerer som nummer to i sidste FSL-sæsonfinaler.

Skiold Landmeco får Patent Nords Innovationspris 2020

Innovationsprisen, der uddeleles af Patent Nord, går i 2020 til Skiold Landmeco.

Voldsom udbudspukkel på slagterier påvirker tysk notering

Den tyske notering for smågrise, Nord-West-noteringen er heller ikke i denne uge ændret. Noteringen er derfor stadig på 27 euro, mens noteringen for 8-kilos grise også er uændret på 17,50 euro.

Tredobling af puljer sender 500 mio. kroner ud til nye miljøvenlige stalde i 2020

Tilskuddet til nye og mere miljøvenlige slagtesvine- og kvægstalde i 2020 tredobles. Oprindeligt var det 85 millioner kroner i hver pulje. Nu er der 250 millioner kroner til hver pulje.

DR: Sådan har corona muligvis spredt sig mellem minkfarme

Coronasmitten har spredt sig som en løbeild blandt de nordjyske minkfarme de seneste måneder, men nu kan man være kommet et lille skridt nærmere, hvordan smitten har bredt sig.

Online-viden direkte til gården erstatter kvægkongres i 2021

Landbrug & Fødevarers Sektorbestyrelse for kvæg har med tungt hjerte konkluderet, at det ikke er muligt at planlægge og afholde Kvægkongres næste år.
Side 1 af 1955 (39088 artikler)Prev1234567195319541955Next