Ensomhed har bidt sig fast som et voksende problem i Danmark.

Ifølge Den Nationale Sundhedsprofil føler 470.000 voksne danskere sig svært ensomme. Det svarer til næsten hver tiende voksne. Men midt i de dystre tal spirer et nyt initiativ med kulturelt bid: »Frokostbordet«.

Initiativet skal inspirere danskerne til at samles om frokostmåltidet, og det sker i et nyt partnerskab mellem Coop, Kokkelandsholdet og en række danske fødevareproducenter som Rose Poultry, Hanegal, Ørbæk Bryggeri og Sæby Fiske-Industri. Sammen har de meldt sig ind i Folkebevægelsen mod Ensomhed og vil bruge frokosten som en social løftestang.

- Ensomhed koster på både det fysiske og psykiske plan, og det rammer ung som gammel. Det skal vi gøre noget ved, og vi tror på, at det kan hjælpe at få flere til at samles om frokostbordet, siger David Vincent Nielsen, forperson for Folkebevægelsen mod Ensomhed i en pressemeddelelse.

Madkultur med et socialt formål

Frokostbordet skal ikke kun være en social ramme, men også være en kulinarisk oplevelse. Derfor har Kokkelandsholdet meldt sig under fanerne og vil løbende levere opskrifter og tips til, hvordan selv en rugbrødsmad kan blive en lille gastronomisk oplevelse.

- Frokostbordet er et godt sted at samles og få gode timer sammen, og ved at lave nogle spændende opskrifter og give inspiration gør vi det nu lettere for folk at turde kaste sig ud i at invitere venner og bekendte. Det handler om ideerne, fortæller Morten Juul Caliskan Andersen, adm. direktør hos Kokkelandsholdet.

Opskrifterne vil være at finde på den nye platform Frokostbordet.dk, som skal være et sted, hvor danskerne kan hente inspiration og overskud til at gøre noget ud af dagens mest oversete måltid.

En folkelig platform

En ny rapport fra Madkulturen viser, at mange – særligt ledige, førtidspensionister og enlige – spiser frokosten alene. Seks ud af ti aleneboende spiser frokost for sig selv, og i en tid, hvor arbejdsliv og uddannelse i højere grad former vores sociale mønstre, kan det være svært at bryde ud af vanerne.

- Rigtig mange danskere er alene, men har lyst til at være sammen med andre. Partnerskabet vil bidrage til, at flere spiser frokostmåltider sammen, hvilket weekender må være særlig egnet til, siger David Vincent Nielsen.

Samtidig peger han på vigtigheden i, at inspirationen kommer helt ned i øjenhøjde, fra opskrifter til indbydelser. Frokosten skal være tilgængelig og overskuelig for alle, uanset økonomi og livssituation.

Events og smagsprøver i supermarkedet

Hos Coop er frokostfællesskabet ikke kun noget, der skal leve digitalt. I udvalgte butikker vil der i løbet af året blive afholdt events med fokus på frokost, opskrifter og fællesskab.

- Hos Coop er fællesskab og trivsel en naturlig del af vores DNA, og derfor er vi partnere i Frokostbordet. Vi ved, at noget så simpelt som at samles om et måltid kan styrke relationer og øge livsglæden, siger Annette Bramsen, Senior Marketingchef i Coop.

Med sin kulturelle og sociale appel er Frokostbordet mere end bare en kampagne. Det er et bud på, hvordan mad – og særligt frokosten – kan spille en større rolle i vores liv. Ikke kun som brændstof, men som bindeled mellem mennesker.