Økologisk marked genopretter sig i Sverige

For første gang i tre år kunne de svenske dagligvarekæder rapportere om vækst i salget af økologiske fødevarer i fjerde kvartal af 2023, skriver Økonu.

Væksten udgjorde 2,8 procent, hvilket markerer første gang på tre år, at salget stiger i et enkelt kvartal.

Organic Sweden oplyser, at omsætningen steg med 37 millioner danske kroner sammenlignet med samme kvartal i 2022.

Selvom 2023 begyndte med et betydeligt fald i salget af økologiske fødevarer i Sverige, aftog faldet kvartal for kvartal, og i det sidste kvartal vendte det økologiske salg i stedet opad.

De seneste to år har inflationen i Sverige været den højeste i flere årtier, hvilket også har påvirket prisen på økologiske fødevarer. Men i fjerde kvartal af 2023 begyndte priserne på økologiske mejeriprodukter, kød, frugt og grøntsager at falde, mens priserne på de tilsvarende konventionelle fødevarer fortsatte med at stige eller forblev på nogenlunde samme niveau.

Læs også