Et studie udført af forskere fra Universitetet i Bonn og TU München har undersøgt forbrugeradfærdseffekten af dyrevelfærdsmærker og bannere ved køb af kød.
Studiet afslører, at disse tiltag har minimal indflydelse på forbrugernes valg, skriver Fleischwirtschaft.
Ifølge en pressemeddelelse fra universitetet havde studiet, der blev offentliggjort i tidsskriftet Journal of Consumer Protection and Food Safety, til formål at tackle udfordringen med at opfordre forbrugerne til at overveje dyrevelfærdsaspekter, når de køber kød.
Traditionelle dyrevelfærdsmærker har været en fast bestanddel på kødemballage i årevis, men forbrugerne overser ofte disse mærker, peger studiet på.
For at undersøge potentielle løsninger valgte forskerne en innovativ tilgang og udførte deres studie i et virtuelt supermarked. Dette gjorde det muligt for dem at simulere en realistisk indkøbsoplevelse, samtidig med at de kontrollerede variabler og sikrede konsistens blandt deltagerne.
I alt deltog 630 personer i eksperimentet, navigerede gennem digitale gange og valgte produkter baseret på den givne information.
Trods disse bestræbelser på at fokusere på dyrevelfærdsaspekter var der ingen signifikant forskel at spore i købsadfærden i de forskellige kontrolgrupper.