Når nærhed og maskinservice går hånd i hånd

Selvom der er opgaver til mere, har W. J. Maskinservice i Nørresundby ikke tænkt sig at blive større end de 12 medarbejdere, der lige nu bemander værksted og servicebiler. Man vil ikke risikere at miste nærheden til kunderne.

Nærhed er et af nøgleordene for Morten Juel Jensen og W. J. Maskinservice, der blandt andet er leveringsdygtige i nye maskiner fra Giant og Schaeff. Tilbygningen i Nørresundby er tiltænkt klargøring af maskiner til salg, men lige nu er der så travlt, at reparationsopgaver også tager plads i værkstedet. Selvom man uden problemer kunne få arbejde ind til to ansatte mere, har Morten Juel Jensen ikke planer om at udvide butikken.
Da Walther Juel Jensen i 1996 grundlagde W. J. Maskinservice bestod firmaet af ham selv og en servicevogn, der kørte ud fra hjemmeadressen.
I dag har firmaet i alt 12 medarbejdere, fem servicebiler, en knap 6.000 kvadratmeter stor grund i Nørresundby og et værksted, der kan klare entreprenørmaskiner i stort set alle størrelser. Og mens Walther Juel Jensen har trappet ned til fire ugentlige arbejdsdage, har sønnen Morten Juel Jensen overtaget direktørstolen og størstedelen af firmaet.
Men selvom, der er nok at se til, og telefonen ringer adskillige gange, mens LandbrugNord er på besøg, har Morten Juel Jensen ikke tænkt sig at lade virksomheden gro sig større end den er nu.
- Der er arbejde nok til, at vi sagtens kunne ansætte en eller to mand mere, men hvis vi gør det, bliver der også brug for at ansætte en mellemleder, og så risikerer vi at miste den nærhed, vi lægger stor vægt på. Samtidig har vi også nu en størrelse, hvor vi kan matche de store på mange områder, og umiddelbart ville en udvidelse ikke kunne gøre nogen forskel på bundlinjen, siger direktøren, der betjener enkelte større kunder, men primært mindre entreprenørvirksomheder med 10 ansatte eller mindre.
- Og det handler bestemt heller ikke kun om penge. Det er lige så vigtig at have en virksomhed, hvor alle har det godt. Det tror jeg er lettere at opnå med den størrelse vi har nu, pointerer han.
 

Tæt på kunden

Den korte afstand fra kontoret til værkstedet, og ikke mindst videre ud til kunden, er også en vigtig del af W. J. Maskinservices eksistensgrundlag, mener Morten Juel Jensen.
- Det betyder meget for os at være tæt på kunderne. Det betyder, at beslutningsprocessen her ikke er så lang her, som i en større virksomhed, mens vi også kan give kunden en mere personlig betjening. Der skal være tid til en kop kaffe og en røverhistorie, når kunderne kommer forbi. Vi kender hinanden, og her er et ord et ord og en aftale en aftale, så det er ikke altid nødvendigt at hver lille detalje bliver skrevet ned, siger direktøren, der også ser virksomhedens størrelse som en afgørende faktor for, at det kan løbe rundt at tage brugte maskiner ind og klargøre til videresalg ved siden af de nye Giant-minilæssere, Schaeff-maskiner og Ifor Williams entreprenør-trailere.
- Den korte afstand imellem mig og værkstedet betyder, at vi lettere kan koordinere, hvad der skal gøres ved en brugt maskine, inden den er klar til salg. Derfor fungerer det for os, mens større forretninger sjældent satser på både nyt og brugt.
Morten Juel Jensen vurderer, at brugte og nye maskiner hver især fylder halvdelen af forretningen.
 

Hurtig udrykning

Udover maskinsalg er service og reparationer også en vigtig del af menukortet hos W. J. Maskinservice, og med fem servicebiler på matriklen stiler man efter at kunne rykke ud på alle tider af døgnet.
- Vi forsøger altid at have en servicevogn klar til akutte opgaver, og vi gør meget ud af at være hurtigt fremme. Det er en stor udgift for en entreprenør at have en maskine til at stå stille, så derfor bliver der også sat pris på det, når vi hurtigt får lavet de nødvendige reparationer, siger Morten Juel Jensen.
W. J. Maskinservice servicerer primært kunder i Aalborg-området, men kundekartoteket dækker hele det nordlige Jylland fra Randers og op.
 

Pladsmangel

Siden virksomheden flyttede ind på Bøgildsmindevej i 2005 er der blevet bygget til en enkelt gang, så man nu udover det oprindelige værksted nu også har et lokale, der primært bliver brugt til klargøring af maskiner til salg – når service og reparationsopgaverne altså ikke som nu hober sig op og tager sin del af pladsen i klargøringsbygningen.
Mens Morten Juel Jensen hverken har tænkt sig at bygge ud eller ansætte flere folk de kommende år, er der dog et punkt på direktørens ønskeliste, der handler om udvidelse.
- Vi kunne nok godt bruge lidt flere kvadratmeter udenom bygningerne, konstaterer han.
 
»Der er arbejde nok til, at vi sagtens kunne ansætte en eller to mand mere, men hvis vi gør det, bliver der også brug for at ansætte en mellemleder, og så risikerer vi at miste den nærhed, vi lægger stor vægt på.«

Morten Juel Jensen, direktør, W. J. Maskinservice

 

 

 

Læs også