Gratis frøposer revet væk på få timer

Dagligvarekæden Lidl og Danmarks Biavlerforening måtte efter blot 19 timer melde deres undervisningskits om bier for udsolgt.

Lidl har allieret sig med Danmarks Biavlerforening og udviklet nyt undervisningsmateriale, som skal gøre landets skoleelever klogere på biers livsbetingelser og deres store betydning for vilde planter og dyrkede afgrøder.

Initiativet blev lanceret i februar, og i løbet af blot 19 timer var alle 150 trykte klassesæt blevet bestilt af skoler over hele landet.

Grundet den store efterspørgsel på frøposer udbydes der nu 300 gratis frøposer med pakker á 20 styk, som henvender sig til 2. til 4. klassetrin.

- Hos Lidl ønsker vi at tage ansvar og sætte fokus på læring og oplysning, der bidrager til at øge forståelsen af bier og andre bestøvende insekters afgørende rolle i forhold til biodiversitet og fødevareproduktion. Derfor er vi også glade for, at skolerne har taget så godt imod vores materiale. Vi oplever fra flere lærere, at vores klassesæt har været med til at starte refleksioner og diskussioner i undervisningen om, hvordan vi sammen kan blive bedre til at passe på vores natur, siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl.

Mangler fysisk materiale til de yngste

Danske insekters levevilkår er under pres, og det har blandt andet betydning for vores vilde planter og dyrkede afgrøder, som er afhængige af insektbestøvning.

Det fik i 2021 Lidl til at indgå et samarbejde med Danmarks Biavlerforening om en række forskellige initiativer og aktiviteter, som skal styrke den biologiske mangfoldighed – senest med udgivelse af undervisningsmateriale til skolens yngste.

- Interessen for undervisningsmaterialet har været overvældende og responsen utrolig positiv. Skolerne melder tilbage, at de ikke har haft særlig meget fysisk materiale til de små elever i natur/teknologi, så vi er glade for at kunne bidrage til undervisningen om insekters afgørende rolle for vores natur, biodiversitet og menneskers dagligdag, siger Arne T. Henriksen, formand Danmarks Biavlerforening.

Biologiske mangfoldighed i Danmark

Sammen med Danmarks Biavlerforening har Lidl udarbejdet tre overordnede fokusområder, hvor de kan gøre en indsats for at styrke den biologiske mangfoldighed i Danmark.

1. Lidls sortiment skal blive endnu mere bi- og insektvenligt. Det betyder et endnu større udvalg af blandt andet dansk honning, økologiske varer og bi- og insektvenlige planter til haven.

2. Lidl vil skabe flere naturlige levesteder og fødekilder for bier og andre insekter ved kædens butikker og lagre i Danmark. For eksempel vil der ved udgangen af 2025 være flere naturlige områder med træer, blomster og planter til gavn for biodiversiteten ved op til 25 procent af alle Lidls butikker i Danmark, hvor det er muligt.

3. Lidl vil sætte fokus på læring og oplysning ved at sprede budskabet om biers og andre bestøvende insekters afgørende betydning for bevarelse af vores økosystemer, biodiversitet og ikke mindst madforsyning i Danmark og resten af verden.

 

Læs også