Flere kunder tænker i grønne baner og på CO2-aftrykket

Skov- og naturprojekter er der mange af hos Proviido, og de mærker, at opmærksomheden på den grønne omstilling – og et miljømæssigt

hensynstagen – er voksende hos både private og offentlige kundekredse.

Tilbage i 2015 så skov- og naturvirksomheden Proviido for første gang dagens lys.

Her otte år efter stiftelsen, hvor meget vand er løbet gennem åen – med både gedigen succes og udfordringer undervejs – er det i dag en velsmurt og landsdækkende forretning med et rodfæstet koncept.

Og ideen om, at levere rådgivning, projektering og udførelse af skov- og naturopgaver lever bestemt i bedste velgående.

Hos Proviido gør de da også alt for at følge med tidens tand, når de rejser skove, etablerer terræn, planter i stor stil og etablerer læhegn for private og det offentlige.

Men selvom forretningen vækster og kunderne vælger dem oftere og oftere til, er det et ændret stilbillede af virkeligheden med coronatømmermænd, inflationsudfordringer og en vindende diskurs om en klimaproblematik, som godt kan føre til forsigtighedsprincipper i forhold til kundernes beslutsomhed og efterspørgselstrang på særligt grønne projekter.

- Når vi for eksempel etablerer skov med tilskud, er priserne steget på stort set alt, og derfor er det anderledes vilkår i dag – på grund af tilskudssatserne er forblevet uændret. Det fører til, at nogle kunder vurderer, det for dyrt at binde penge i projekterne, når de selv skal punge ud og det rammer naturligvis også os, forklarer Martin Viborg, skov- og landsskabsingeniør og ejer af Proviido.

Selvom det giver anledning til mere forsigtighed hos kunderne, er der fortsat markant optimisme at spore.

- Folk har holdt mere på pengene, end det gør nu. Jeg oplever klart, at man gerne vil investere i det nære og gøre ens omgivelser mere grønne. Flere har interesse i at investere penge i, at gøre på noget godt for naturen nu, mens man samtidigt gør ens ejendom og omgivelser bedre at være i, lyder det fra Proviido-ejeren.

Klimaaftryk og grønne visioner

Den erfarne skov- og landsskabsingeniør, Martin Viborg, mærker da også en øget interesse hos kunderne og virksomhederne til at være bannerførere for en grønnere linje.

- Vi har en grøn profil, naturligt forårsaget af vores brancherolle inden for skov og natur, men flere kunder ønsker i stigende grad etablering af »hardcore« klimaskove, end de gjorde tidligere. Særligt med det henblik, at de vil vise omverdenen, at de tager klimamæssige hensyn og vil sætte et positivt aftryk på klimaet, forklarer han og fortsætter:

- Men jeg oplever også selvstændige og små erhvervsdrivende, der har en landejendom eller et stykke jord, de kan opkøbe til erhvervsbrug, som gerne vil have opført skov og natur, hvor det kan udregnes, hvor stor en CO2-reduktion, de kan bibringe.

Netop klimahensynet og interessen i, at have en virksomhed med et bæredygtigt udgangspunkt, vurderer Martin Viborg også som noget, der bestemt er kommet for at blive.

- Det har klart fået mere fokus (den grønne omstilling og bæredygtigheden, red.), sådan at det i fremtiden, i stigende grad, vil blive en fast opgave, at vi udregner på CO2-aftrykket, og hvor længe det gør nogle klimaneutrale, når vi giver et tilbud på et givent skovetableringsprojekt for eksempelvis erhvervsdrivende, siger han.

Et landsdækkende foretagende med stor fleksibilitet

Med årene har Proviido vokset sig større og slået nye rødder rundt om i landet. De har bemærket, at kunderne sætter pris på den personlige service, når de som fagfolk kan besøge og besigtige de natur- og skovomåder, der skal enten reetableres, rejses, trimmes til eller have tilført for eksempel en sø.

- Som udgangspunkt siger vi aldrig nej til at løse en opgave, men det er klart, at vi i starten af vores iværksætterperiode kørte markant mere rundt i landet, end vi gør i dag, forklarer Martin Viborg, der kalder det en fjer i hatten, at de har kunder vidt og bredt i Danmark, når de ikke partout opsøger sjællandske opgaver i samme grad som de jyske.

Når alt kommer til alt, handler det i bund og grund om størrelsen på det projekt, der skal løses, og om det tidsøkonomisk vil give mening for Proviido at løfte opgaven, også med henblik på at kunne give en konkurrencedygtig pris til kunde.

- Ringer der én fra Sjælland, der gerne vil have plantet en skovrejsning, kan vi godt få tingene til at hænge sammen til en konkurrencedygtig pris, som både kunden og jeg kan leve med. Derefter kan jeg køre til Sjælland for at løse opgaven, fortæller Martin Viborg.

Nogle gange vil opgaven ikke give mening i samme grad.

- Hvis det derimod er en opgave på det sydlige Sjælland, hvor der skal etableres 75 meter læhegn, vil det være en anden løsningsmodel. Her kan vi eksempelvis levere en planteplan, altså en vejledning til selve plantningen og sørge for leveringen af planterne, forklarer han om fleksibiliteten i opgaveløsningerne.

Unikke løsninger – færre standardmodeller

Når der skal løses alt fra etableringsopgaver på mindre grunde til kæmpeprojekter på adskillige hektarer, er der altid faglig rådgivning at hente fra Martin Viborgs virksomhed, der består af fire medarbejdere.

Proviido arbejder desuden sammen med flere entreprenører og aktører inden for skovdrift, natur og terrænpleje, når de leverer alt fra totalentrepriser til mindre opgaveløsninger for private såvel som kunder fra det offentlige. 

- Vi sammensætter altid det stærkeste hold til at løse den konkrete enterpriseopgave for kunderne med udgangspunkt i de samarbejdspartnere, vi har, men jeg er ikke gift med nogen forretningsmæssigt, understreger Martin Viborg og tilføjer:

- Vi er desuden meget åbne og eksplicitte om vores samarbejdspartnere, hvilket jeg oplever som en styrke. Alle løsninger løses altid med en rådgiverkasket på fra starten af, hvorefter vi finder frem til en frugtbar plan og løsningssammensætning. Uanset om det er små etableringsopgaver eller større skovrejsninger.

Fremtiden er grøn og spirende

Martin Viborg ser en klar udvikling af Proviido i fremtiden.

- Vi har allerede én anden afdeling på Djursland, som vi åbnede i 2022. Om fem år har vi minimum fem afdelinger mere rundt om i landet i form af selvstændige skovfogeder, der er en del af holdet og brandet Proviido.

- På den måde kan vi komme tættere på kunderne og blive endnu mere lokale, mens vi fortsætter med at skabe en endnu bedre arbejdsplads med et godt miljø. Et godt arbejdsmiljø vil altid resultere i bedre opgaveløsninger for vores kunder, konstaterer Martin Viborg med et smil på læben.

Læs også