De danske forbrugere er fortsat dem, der putter flest økologiske varer i indkøbskurven, når de handler.

Den økologiske markedsandel i detailhandlen nåede i 2018 op på hele 11,5 procent, viser nye tal fra den internationale rapport The World of Organic Agriculture.

- Tallene viser med al tydelighed, at det er nødvendigt med fokus på at udvikle økologien, så vi fortsat kan udbygge vores position som den nation i verden, hvor flest køber økologiske varer, mener Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer.

Rapporten viser også, at USA er det suverænt største øko-marked i verden med en omsætning på 303 milliarder danske kroner i 2018. Og at det samlede økologiske fødevaresalg steg med 5 pct. i 2018 til omkring 725 milliarder danske kroner. 

Danmark deler førstepladsen med Schweiz, når det kommer til det største forbrug af økologi i detailsalget omregnet i kroner og ører pr. person. Men i Schweiz udgjorde den økologiske markedsandel blot 9,9 pct., mens Sverige havde den tredje højeste med 9,6 pct.

Fordobling på 10 år

- Hos Landbrug & Fødevarer forventer vi, at den danske markedsandel er steget til omkring 12-12,5 pct. i 2019, fordi vi forventer et øget økologisalg i detailhandlen på ca. 10 pct, oplyser  Kirsten Lund Jensen.

Tallene i den nye rapport viser også, at det samlede økologiske areal verden over steg til 71,5 millioner ha. I 2018, svarende til en fordobling i de seneste ti år. 

- Med den udvikling vi ser, er det helt afgørende, at dansk økologi også i fremtiden kan klare sig godt i konkurrencen på et globalt marked, hvor der er rigtig mange dygtige spillere, siger økologichefen i Landbrug & Fødevarer.

Omkring 40 danske økologivirksomheder deltager lige nu i et eksportfremstød på BioFach i Nürnberg i Tyskland sammen med Økologisk Landsforening og eksportnetværket Bio Aus Dänemark.

I maj måned vil Landbrug & Fødevarer arrangere et lignende eksportfremstød i forhold til det kinesiske marked ved navn BioFach Shanghai.

aldo