Der er kommet nye regler for ansættelsesbeviser.
En ting er at få lavet en ansættelseskontrakt, noget andet er at få lavet én, der tager udgangspunkt i såvel branchens behov som parternes aftalte rammer for ansættelsen.
Selvom der er et hav af muligheder for at hente skabeloner ned, er det dog ikke altid det mest hensigtsmæssige. Ifølge Christian Duborg, der er arbejdsmiljøkonsulent i DM&E, er der nemlig en række faktorer, der spiller ind i udarbejdelsen af ansættelseskontrakten.
- Det er blandt andet en udvidet oplysningspligt, som indebærer de nøjagtige opgaver, konkrete arbejdstider samt forventninger og krav til den ansatte, fortæller Christian Duborg.
- Det kan også være en begrænsning på, hvor lang en prøveperiode, man kan aftale, lyder der videre fra Christian Duborg, som pointerer, at det også er en god idé at have styr på det formelle hurtigst muligt.
Fordel med faste procedurer
Det er en god ide at have en procedure vedrørende ansættelseskontrakter, så de altid er opdateret. Og det er samtidig vigtigt at have et grundlag at skrive ud fra. På den måde fjerner man endnu mere administration i fremtiden.
Ifølge brancheforeningen er det også vigtigt at have nedskrevet politikker, afstemme forventningerne og få sat nogle rammer for ansættelsen.
- Når man får talt dette igennem, har man forventningsafstemt og på denne måde fjernet mange kilder til forvirring og uoverensstemmelse, påpeger Christian Duborg.
- Vi vil, tilføjer han, som brancheorganisation gerne være med til at skabe de bedste vilkår for vores medlemmer og står derfor gerne til rådighed med sparring og rådgivning.
- Desuden kan man på vores hjemmeside finde diverse skabeloner som for eksempel kontrakter og aftaler, man kan anvende, når man skal ansætte personale, slutter Christian Duborg.