Selvom man søger et legat, er der ikke garanti for at få det. Men virksomheden Fundraising.how har gjort overblikket og muligheden større.
Vi fanger Søren Hjort Madsen på en onlineforbindelse fra Georgien. Søren Hjort Madsen er 37 år gammel og startede i 2014 Fundraising.how, som er en rådgivningsvirksomhed med speciale i legater og fonde til studerende, virksomheder og organisationer.
Fundraising.hows største kundegruppe er de studerende. Søren rådgiver unge indenfor alle studieretninger, men har en særlig interesse for landbrugserhvervet.
- Landbrugsområdet er unikt. Der er rigtig mange legater og fonde at søge både for de studerende, men også de enkelte landbrugsvirksomheder.
Søren Hjort Madsen tør ikke sætte tal på, hvor mange legater der er inden for landbrugsområdet, men tør godt stå på mål for, at der minimum er 200.
- Og så kan der også være, der er 300, og mange af dem støtter studerende, siger han med et smil.
Det betyder ikke, at man som studerende på en landbrugsuddannelse bør søge flere hundrede legater. For hvert enkelt legat, har hver sit formål, men også forskellige kriterier, som skal være opfyldt af ansøgeren.
Og det er her Fundraising.how kommer ind i billedet.
Fra personprofil til skræddersyet legatliste
Virksomheden hjælper den enkelte med at finde relevante legater, og første step er en analyse af ens profil. Her bliver der tager højde for over 200 parametre, med alt fra ens køn, bopæl, uddannelsesretning og så videre.
Analysen snakker sammen med Sørens kæmpe database, som indeholder over 15.000 legater og fonde.
- Vi er den største indenfor legater på det danske marked, siger han.
I takt med at flere og flere kriterier kommer ind om for eksempel den studerende, skæres ikke-relevante legater fra, hvorefter der er en skræddersyet legatliste klar.
- Typisk står vi tilbage med en liste på omkring 50 forskellige legater, hvor den unge opfylder kriterierne, siger Søren.
Sammen med listen følger Sørens kommentarer til, hvordan man kan komme i betragtning til det enkelte legat på baggrund af analysen af ens profil. Herudover er der ansøgningsfrister, kontaktinformationer og andre relevante oplysninger.
Start når du har en konkret ide
Typisk søger de unge legater i forbindelse med et udlandsophold, og her er det vigtigt at kontakte Søren Hjort Madsen, så snart man har en konkret idé.
Det er altså ikke nok at vide, at man gerne vil til udlandet om to til tre år, men når man ved, at man for eksempel i andet halvår af 2024 vil til udlandet, kan man begynde.
De fleste legater og fonde har en ansøgningsfrist, og mange af dem har udelukkende ansøgningsfrist en gang om året.
- Og her kan man ikke søge efter ansøgningsfristen, ligesom der heller ikke er nogen, som får tilsagn inden selve ansøgningsfristen er udløbet, forklarer Søren.
Derfor vil man i nogle tilfælde indsende en ansøgning ret tidligt i sit idéforløb, alene af hensyn til ikke at forbigå en god ansøgningsmulighed.
- Hvis det er et godt legat og man opfylder kriterierne, skal det selvfølgelig søges inden fristen udløber, også selvom man må skrive, at man for eksempel eftersender optagelsesbeviset, siger Søren.
Finansieringsbehovet skal dokumenteres
Ens idé, skal være så konkret, at man ved, hvornår man vil rejse, men om man laver sin destination om undervejs, betyder mindre.
- Nogle ting kan man korrigere i processen, men ændrer man tidspunktet, hvor rejsen er fastlagt, for eksempel at man rejser nu og ikke om et halvt år, kan det godt give udfordringer, for man kan for eksempel ikke få et legat med frist efter endt udlandsophold, forklarer Søren Hjort Madsen.
Fælles for alle legater er, at man skal dokumentere sit finansieringsbehov. Søger man et legat til en studierejse, skal man for eksempel redegøre for udgifterne til rejsen, husleje, leveomkostninger og så videre. Og selvfølgelig videregive om man får økonomiske ydelser andre steder fra, som for eksempel S.U.
Udbyder pakkeløsninger
Rådgivningen ved Fundraising.how udbydes i en Standard- eller en Premiumpakke.
Standardpakke består af en analyse af ens profil samt en skræddersyet legatliste. Andre vælger Premium-pakken, som foruden en analyse af ens profil og en legatliste, består af hjælp til ansøgningen og en times online rådgivning.
- Det er forskelligt fra legat til legat, hvordan de skal søges. Nogle har et online ansøgningssystem, hvor man ansøger elektronisk, ved andre downloader man et ansøgningsskema på en hjemmeside, mens andre igen skal ansøges via e-mail eller almindelig post, forklarer Søren Hjort Madsen.
Efter indsendt ansøgning, gælder det om at være tålmodig.
- Hvis man får hurtigt svar, er det indenfor en til to måneder, men ofte går der længere tid, forklarer Søren.
Et legat giver typisk mellem 15.000 og 20.000 kroner
For Søren Hjort Madsen er det svært at sige noget generelt om, hvor mange penge, man kan forvente.
- Man skal huske på, at selvom man søger et legat, så er der ikke nogen garanti for, at man får det, siger han.
Legatstørrelserne ligger typisk mellem 15.000 og 20.000 kroner pr. legat, nogle mindre og nogle større, og Søren forklarer, at der er langt mellem kunder, som modtager over 300.000 kroner i legater.
- Der er også forskel på, hvornår man søger, nogle år er konkurrencen om legater bare højere end andre, forklarer Søren og fortæller, at den kunde han har haft, som har opnået størst succes, modtog i alt 700.000 kroner.
Vil fortsat være de bedste
Selvom Søren Hjort Madsen er midtjyde, foregår mange af hans arbejdsdage langt udenfor landets grænser, som i dag, hvor han netværker og udvikler virksomheden fra Georgien.
Kundekredsen er primært dansk, men der er også kunder fra både Sverige og Norge.
Fundraising.how har modtaget omkring 250 online anbefalinger fra kunder, har over 15.000 danske legater og fonde i databasen og har fået tilsagn om legater til kunderne på langt over 10 millioner kroner på de knap 10 år, virksomheden har eksisteret.
- Vi skal fortsat være førende indenfor legater. Det kræver en fortsat udvikling af vores database og det er vi rigtig gode til. Vi skal fortsat tilbyde kvalitet og ganske enkelt tilbyde en service, som folk ikke selv kan søge, forklarer Søren Hjort Madsen.
- Landbrugsområdet er unikt. Der er rigtig mange legater og fonde at søge både for de studerende, men også de enkelte landbrugsvirksomheder.
Søren Hjort Madsen, Fundraising.how
Legater til virksomheder
Søren Hjort Madsen oplever, at mange landbrugsvirksomheder måske slet ikke er klar over, at legater også er en mulighed for dem.
En af dem, som har fået hjælp af Fundraising.how, er virksomheden GourmetOlie ApS fra Fyn.
- Vi har fået vores honorar til Fundraising.how tilbage over 10 gange med 126.000 kroner i legater. Vi er helt overbevist om, at vi ikke selv kunne have opnået dette resultat uden Sørens hjælp, skriver indehaver af virksomheden Peter Lerche-Simonsen på Facebook.
Søren Hjort Madsen oplever, at der er flere muligheder, hvis man som landmand for eksempel vil opstarte en virksomhed.
- Der er ikke alene legater til landbrugsvirksomheder, som producerer mælk og kød, men også så meget andet, siger Søren Hjort Madsen og fortæller, at det i høj grad handler om at søge til et afgrænset projekt, for eksempel opstart af et gårdmejeri, eller til en helt specifik maskine.