Har skiftet fra bælter til hjul

Udviklingen blandt landbrugsmaskiner går mange steder fra hjul til bæltekøretøjer, men Bo Lærkesen fra Lærkesminde Landbrug & Maskinstation er gået den modsatte vej.

Grimmes Rexor 6300-roeoptager kan holde op mod 28 tons roer af gangen. Foto: Grimme
Grimmes Rexor 6300-roeoptager kan holde op mod 28 tons roer af gangen. Foto: Grimme

ROEOPTAGNING Det er ikke nemt at træffe Bo Lærkesen fra Lærkesminde Landbrug & Maskinstation på bopælen for tiden. Han er travlt optaget af den igangværende roekampagne, der præger markerne på Lolland og Falster. Og i år sker det med nyt maskineri, der har betydet et farvel til bælter på roeoptageren.

Bo Lærkesen havde overvejet at fortsætte sit hidtige koncept med en bæltemaskine sammen med en treakslet hjulmaskine, men op til denne sæson har han skiftet sin Maxtron 2008-model fra Grimme, og i stedet fået den nyere Rexor 6300 Platinum, der kører på hjul. 

Og det har været en god beslutning, lyder det fra Bo Lærkesen, der står i spidsen for Lærkesminde Landbrug & Maskinstation.

- Jeg har været glad for bæltemaskinen, for den har lavet et fantastisk stykke arbejde, men jeg har alligevel skiftet den ud. Og det har jeg gjort, fordi jeg tror, at den treakslede maskine bliver fremtidens maskine på området, siger Bo Lærkesen.

Skal være effektivt

- Det skyldes blandt andet den måde, roerne skal leveres på. Først på sæsonen skal vi levere roerne på jorden til en roelæsser, og de skal helst kun ligge på jorden i nogle få dage. Så når vi skal køre, skal det være effektivt, og det skal virke, siger han og fortsætter:

- I gamle dage, da vi startede op med Maxtron-maskinen, læssede vi roerne op i nogle landbrugsvogne og kørte dem direkte ud på sukkerfabrikkerne, hvor vi fik mere for at bevare roen, at få hele spidsen med og passe på den, og så læsse den direkte op i vognen.

- Da folk fandt ud af, at vi havde fået nyt grej, fik vi en del nye kunder. Det er faktisk gået bedre end forventet, så vi ligger på et fornuftigt areal, siger Bo Lærkesen, der efterhånden har haft maskinstation i snart 20 år.

- I starten var det på et meget lille plan, men det er så blevet større de senere år. Nu har vi fem fastansatte og flere på løse aftaler. Når vi starter høsten, er vi gerne syv-otte mand i starten, men det kan stige til ti medarbejdere. 

Bedre vægtfordeling

Fortalere for brug af bæltekøretøjer ved markarbejdet peger ofte på, at maskiner på bælter er mere skånsomme ved jordene, og dermed mindsker risikoen for strukturskader på markerne. Men ifølge Bo Lærkesen er der ikke så stor forskel.

- Den er meget lille, for det, der er sket med bæltemaskinen, er, at den stadig kører med de samme baghjul, som den har gjort hele tiden. Og når man kommer op i en tand større med de nye treakslet sammen med at den treakslede har fået en meget bedre vægtfordeling, forklarer han.

Det er med til at udjævne forskellen i belastning af jordene.

- Den jokker lige hårdt med alle poter, så at sige. Så det areal, der er på en treakslet med de brede dæk i dag, er næsten lige så stort som på en bæltemaskine. Og når vi kører med de treakslede, har vi ofte den fordel, at vi kan komme til enden, siger han og fortsætter:

- Så vi kan nøjes med én overkørsel, hvor vi måske skal køre to gange med den med bæltet. Selvfølgelig trykker bælterne ikke så meget på jorden, men man har jo stadig baghjulene, som efter mine beregninger trykker med 22 tons på den bagerste aksel på en Maxtron, når den er læsset. 

Overhaling i 2019

Grimme sendte Rexor 630-modellen med de tre-aksler på markedet i 2013, men i 2019 fik den en overhaling til den nuværende platinum-model, Rexor 6300. Og Bo Lærkesen føler sig godt kørende med den nye model.

- Motoren er af en ny dimension, som lever op til de opdaterede miljøkrav. Og den har også fået nyt førerhus. Det mest væsentlige for mig var dog, at den har fået en mekanisme oppe i tanken, der gør, at når tanken er tom, og roerne kommer derop, så går de ned og lander på en gummiged og glider derfra ned i tanken, så de lander mere blødt, siger han og tilføjer:

- Det hjælper også, at tanken er blevet større. Der kan være cirka 28 tons i tanken, hvis den er helt fyldt.

Grimme oplyser, at Rexor-modellen kan leveres i 20, 25, 32 eller 40 km/t versioner.

Læs også

Regeringens skatteudspil bekymrer sukkerproducent
Virksomhedsrådgiver: Sukkerroer er stadig en relevant afgrøde
Fortsat udsigt til markant højere dansk produktion af svin
De sidste tilbagebetalinger af sukkerroepenge foretages ultimo juli 2020
Dispensation til såning af Gaucho-bejdsede roefrø
- Som erhverv er vi blevet trukket rundt i manegen på en ganske uanstændig måde