- Det her er ikke et spørgsmål om dyrevelfærd

Direktør i DTL, Thorsten Simonsen, er helt på linje med Michael Vinderslev i kritikken af de nye regler for kontrol af logbøger. Det er i øvrigt ikke korrekt, at reglerne nu er på linje med, hvad vi ser i andre i EU-lande, påpeger han.

Reglerne, for at der skal gå 48 nye timer, når der bliver lavet ændringer i dyretransportørernes logbøger, blev indført efter, at det sidste år kom frem, at Fødevarestyrelsen havde »glemt« at sanktionere for overtrædelser i de logbøger, som de havde kontrolleret igennem en periode i 2015 til 2017. Sagen vakte furore på Christiansborg, og et flertal uden om den daværende VKLA-regering bestående af Dansk Folkeparti og rød blok krævede strammere regler.

Efter nogle ugers debat, endte det hele dog med, at Dansk Folkeparti sammen med den daværende regering i december sidste år kom frem til en aftale om strammede reglerne, som blandt meget andet altså indebærer kravene om, at der fra 1. juli i år skal være 48 timer for Fødevarestyrelsen til at kontrollere logbøgerne. Også selvom det kun er mindre ændringer, der bliver foretaget.

Fra direktør i DTL, Thorsten Simonsen, der har hovedsæde i Padborg, og som også transporterer både avlsdyr og smågrise, lyder det, at han er helt på linje med Michael Vinderslev i kritikken af de regler, som trådte i kraft 1. juli.

- Systemet er blevet for rigidt i forhold til, at vi diskuterer dyrevelfærd. Det her er teknik. Men har du med levende dyr at gøre, så er det altså noget andet end at læsse en pallevare på et lager, siger han.

Han forklarer, at det i praksis kan være meget svært at vurdere, hvor meget grisene vejer, når de bliver sendt til transport. Og situationer, som den der opstod i forrige uge hos Michael Vinderslev, hvor der pludselig var 17 grise, der ikke kunne komme med, da de vejede for meget, ikke bare er sådan helt lige til at undgå.

- Vi har med levende dyr at gøre. Og dyr spiser og bliver større hver dag. Holder vi ude hos en landmand klokken 4 om morgenen, og det er kulsort, og vi skal læsse, så skal vores chauffører tage en vurdering af, hvad grisene vejer. Og det er bare en vurdering. Den samme vurdering skal landmanden tage. Man kan ikke fysisk veje alle 600 grise, inden de skal ind på lastbilen.

- Så vejer grisene to kilo for meget, så står du i Vinderslevs situation. Og det er faktisk også fair nok. Det er ikke det, som er problemet. Men at du ikke bagefter kan få lov til at agere hurtigt, så er det altså bureaukrati for bureaukratiets skyld og ikke for dyrevelfærd, siger Thorsten Simonsen.

 

I Tyskland går det meget nemmere

Han fortæller, at det i øvrigt langt fra er korrekt, når Fødevarestyrelsen siger, at man har indført de nye regler, så Danmark nu håndterer reglerne på samme måde, som man gør andre steder i EU.

Fra Thorsten Simonsen lyder det:

- Det er ikke korrekt. Vi læsser dyr hver eneste uge i Tyskland til eksport, og det er slet, slet ikke det samme som vi ser, siger han, og tilføjer en vinkel, som han mener hidtil er overset i den seneste tids omtale af de nye regler.

- Hele baggrunden for at vi har fået de her nye regler er, at Fødevarestyrelsen skal have mulighed for at målrette deres kontroller i forhold til den politiske aftale, som blev lavet i december sidste år. Så det her er jo en praktisk ting for Fødevarestyrelsen og har intet med dyrevelfærd at gøre, siger Thorsten Simonsen.

 

Læs også