Hvordan fanger man sine kunder? Det kan ske på mange måder, men hos Kærsgaard VVS har man de senere år optimeret sin service med en online-del. Og det går godt.
En mandeverden. Det er hvad mange forbinder VVS-branchen med. Men når man kommer ind hos Kærsgaard VVS udenfor Fuglebjerg, et langt stenkast fra hovedvejen mellem Slagelse og Næstved, er der også plads til andet end mandehørm, så at sige.
Her har vi sat Nina Kærsgaard stævne i kaffestuen, men inden selve interviewet starter, vil hendes onkel, Kristian lige give sit besyv med. For det er et væsentligt arbejde, Nina udfører, mener han.
- Du skal jo være synlig stort set alle steder. Og så skal du også have en vis kvalitet alle steder. Det kan jo ikke nytte noget af det ligner noget, der er løgn. Og så skal du i øvrigt også være aktiv, fx på Facebook, hvor folk spørger om alt mellem himmel og jord, om det så er kl. 23 en søndag aften, siger han bramfrit.
Trives i et uhøjtideligt miljø
Tonen hos Kærsgaard er i det hele taget til den lidt friske sider. Men her hvor der er gået et års tid føler Nina, der er ene høne i kurven, sig godt tilpas i sin stilling.
- Det går rigtig godt. Jeg er meget glad. Det er primært Flemming, min onkel, der har headhuntet mig. Han står for meget af det administrative i Kærsgaard VVS og Bio-Com, fortæller hun og fortsætter:
- En dag, lige efter at jeg havde gjort min bachelor færdig, kom han og spurgte mig, om jeg ikke skulle være en del af det administrative. Det satte tanker i gang hos Nina, og åbnede en interessant mulighed, som hun ellers ikke havde overvejet, lyder det fra Nina Kærsgaard, der er uddannet digital konceptudvikler.
- Det er en meget bred uddannelse, der vedrører grafisk design og webudvikling, forklarer hun.
Lå ikke i kortene
Det lå dog ikke helt i kortene, at hun skulle havne ved det skrivebord, hun har i dag.
- Til at starte med tænkte jeg, at jeg skulle vide, om jeg ville passe ind sådan et sted her, i sådan en mandeverden, hehe. Men det går godt, siger Nina Kærgaard og fortsætter:
- I starten skulle jeg lige vænne mig til at være ene høne i kurven, men det går godt. Folk har været rigtig søde, selv om jeg har været under et vidst pres for at løfte opgaven, og bidrage, og tilføje virksomheden noget værdi, så folk ikke bare tænkte »det er jo Roberts datter«, men det har måske mere været fra mig selv, forklarer hun.
Varmepumper og synlighed
Men det er ikke kun rent menneskeligt og socialt at Nina trives på jobbet. Det går også godt i hele afdelingen, fortæller hun.
- Jeg har brugt lang tid på vores webshop, for at vi kan øge vores salg på nettet. Lige nu er der fokus på varmepumper og på at synliggøre os i Kærsgaard-delen. Så det er lidt to sideløbende ting. Men det er både på sociale medier, der er en del SEO-arbejde (optimering af synlighed ved hjælp af søgemaskiner på internettet, red.), men også markedsføring, siger hun og tilføjer, at det primær handler om sociale medier.
- Jeg har da godt kunnet mærke at nogle har undret sig over, om det virkelig er nødvendigt med Facebook og den slags ting. Men ja, det er det, lyder det fra Nina Kærsgaard.
I hendes job arbejder hun især med den del af virksomheden, der er kendt under navnet VVS Selvbyg.
Går stødt frem
- Det er vores reservedels-webshop. Den kører egentlig sideløbende med Kærsgaard VVS, hvor vi sælger reservedele til pillefyr og gulvvarme. Webshoppen har kørt siden 2017, men har egentlig bare lidt passet sig selv., og der har ikke været nogen, der har lagt kræfter i det. Så da jeg startede sidste år, var hovedfokus at få lagt nogle kræfter der, og se om vi har kunnet øge vores salg på nettet.
Og det har I?
- Det har vi, ja. Det går stødt fremad, og det er klart, at det giver en form for selvtilfredsstillelse. Jeg kan godt lide at se og lave Excel-ark og måle på, hvad der sker, hvor mange penge vi bruger, og hvad vi får ud af det, fortæller hun.
Der skal arbejdes for tingene
En af de store varenumre i butikken er som nævnt varmepumper, der har vundet indpas flere steder over hele landet, især de steder, hvor det ikke er muligt at bruge fjernvarme som varmekilde.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af varmepumper under opførsel steg fra 2.218 i 2014, til over 8000 hvert år de seneste tre år. Men det er alligevel ikke sådan at varmepumperne sælger sig selv, fortæller Nina Kærsgaard.
- Det er godt nok fladet lidt ud nu, så der skal kæmpes lidt mere end for to år siden siger hun og fortsætter:
- Der solgte varmepumperne nærmest sig selv. Men nu skal der kæmpes lidt for, at vi er synlige i de rigtige steder, at vi er ude på markedet, og at vi får det vist frem, fx på Roskilde Dyrskue, lyder det fra Nina Kærsgaard.