Drømmejob som anlægsgartner
Valget om at uddanne sig til anlægsgartner var let for Mette Aalund. Mange forskellige kollegaer og afvekslende arbejde udendørs gjorde udfaldet. I dag er hun i gang med andet sidste praktikforløb og nyder det.
I efteråret 2023 kan Mette Aalund (25 år) kalde sig anlægsgartner. Frem til da skal hun på et tomåneders skoleforløb i august og et år mere i praktik hos HedeDanmark. Et praktikforløb der tog sin begyndelse i marts.
- Jeg er netop begyndt her hos HedeDanmark efter at have været på skole i 2,5 måneder. Forinden var jeg i praktik hos Torneløkke Anlægsgartner på Tåsinge, fortæller Mette Aalund.
Faglært landmand
Oprindeligt er Mette udlært faglært landmand tilbage i 2018 og har arbejdet i en svinestald i to år.
- Jeg er opvokset på mine forældres svineejendom ved Faaborg, så det lå lige for, at det var den vej, jeg valgte. Men efter et par år, kunne jeg bare mærke, at det ikke var mig. Jeg skulle noget andet. Og da jeg blev opmærksom på uddannelsen til anlægsgartner på Kold College, og at det var muligt at bruge noget af landmandsuddannelse, og gå i det, der hedder »ny mesterlære«, så var det det, jeg valgte. Et valg, jeg ikke har fortrudt, understreger hun.

Mette Aalund faldt for uddannelsen som anlægsgartner, fordi hun får mulighed for at være ude, lave afvekslende arbejdsopgaver og være sammen med mange forskellige mennesker i løbet af en dag.
Social og udendørs
Især muligheden for at arbejde udendørs, og at der er flere kollegaer og skiftende arbejdsopgaver, har vist sig at være det rigtige for Mette Aalund.
- I det her job møder jeg langt flere mennesker, end jeg gjorde tidligere. Det er langt mere socialt og jeg har forskellige opgaver hver uge. Det kan jeg godt lide.
Mette Aalund har valgt linjen med anlæg af flise, terrasser mm.
- På mit første praktiksted har jeg arbejdet både med fliser og med klipning af hæk, græsslåning og lignende. Det har været alsidigt og spændende, men jeg må alligevel sige, at det er det her, hvor jeg udelukkende arbejder med det, der hedder »den grå afdeling«, der fanger mig mest. Her kan man virkelig se, at man har lavet noget, når en belægning bliver liggende mange år frem. Græs man slår, eller en hæk man klipper, der går ikke lang tid, så skal man til det igen. Her ser man på et færdigt produkt på en anden måde.
Så meget læring som muligt
Den unge anlægsgartnerelev glæder sig også over, at hun med forskellige praktikpladser kommer til at lære mest muligt.
- Jeg skal bare suge til mig, og få så meget læring ind som muligt. Det er den eneste måde, man kan finde ud af, hvad det virkelig er, der interesserer en. Så jeg forsøger at prøve så meget, som overhovedet muligt nu her, mens jeg stadig er ung, påpeger Mette Aalund.

Arbejdet som anlægsgartner består blandt andet i anlæg af bede. Her ses dagens arbejde for Mette Aalund - afsætning af kant og etablering af korrekt fald i et kommende bed i boligbyggeri i Odense.
Alsidige opgaver
De næste mange år forestiller Mette Aalund sig, at hun gerne vil arbejde i et stort firma som HedeDanmark, for at få så mange forskellige opgaver som muligt. Men frem i tiden, kan et mindre firma meget vel friste.
- Jeg kan sagtens se mig selv lave det her langt ud i fremtiden. Om det bliver et mindre firma med tiden, det ved jeg ikke. Men det lyder da også spændende at komme ud i private haver og anlægge terrasser, bede, trapper og lignende. Så nu må vi se. Lige nu nyder jeg det her.

Nyder netværk i LandboUngdom
Mette Aalund er en del af bestyrelsen for Østfyns LandboUngdom. En post hun fik, uden at være del af LandboUngdom i forvejen.
- Jeg havde selvfølgelig hørt om LandboUngdom på skolen, men havde ikke fået taget mig sammen til at melde mig ind. Men så blev jeg kontaktet af en ven, der spurgte om ikke, det var noget for mig at komme med i bestyrelsen. Og så var jeg pludselig blevet valgt ind.
Det er nu fem år side, og Mette Aalund er meget glad for den beslutning.
Socialt og fagligt
- Vi mødes cirka en gang om måneden til møde. Og så er der selvfølgelig alle vores arrangementer. Det seneste hos en fjerkræproducent ved Kerteminde, hvor der mødte 117 op. Det var fantastisk, understreger hun.
- Det får jeg både noget socialt og noget fagligt ud af. For selvom jeg er skiftet fra landbrugsbranchen, så er der stadig en del oplevelser, vi kan dele med hinanden, og så er det jo også rart, stadig at holde lidt fast i, hvad der sker inden for det område, jeg trods alt er opvokset i, siger Mette Aalund og påpeger, at også her er mangfoldighed godt.
- Lige som jeg nyder, at der er flere mennesker omkring mig på arbejdspladsen, og at vi er forskellige og kan byde ind med forskellige ting, så nyder jeg det også, når jeg arbejder i Landboungdom-regi.
Altid nogen der kender nogen
Mette Aalund uddyber, at også netværket, man opbygger inden for foreningen, er guld værd på flere fronter.
- Vi kender mange tilsammen, og der er næsten altid nogen, der kender nogen, hvis man har et spørgsmål, søger job eller noget helt tredje, lyder det.

Hvad skal man lære som anlægsgartner-elev?
Bruge maskiner som traktor og minigraver
Bruge skuffejern, skovl og kost
Lære at arbejde med fliser og andre slags sten
Lære hvordan man sætter en trappe
Læse kvoter og oversigtstegninger
Sætte højde og fald
Lære at være selvstændig i opgaven

Uddannelsen som anlægsgartner indbefatter også kørsel med blandt andet traktor og minigraver.