Udvider på vej ud af coronaen - KOPI TIL HENNING

Selv om coronapandemien stadig påvirker dele af hverdagen hos Nordland ATV i Jyderup, er der stadig grund til at se på fremtiden med en vis optimisme, mener indehaver Morten Vulff Møller.

Morten Møller (til venstre) er sammen med kollegerne klar til at tage imod gæster til weekendens åbent hus-arrangement. Selv om det har været udfordrende at få leveret maskiner, er der nu en rimelig leveringstid på blandt andet Polaris-ATV'er hos Nordland ATV i Jyderup.

Morten Vulff Møller en travl herre. Så travl, at den udsendte Landbrug Øst-journalist måtte vente et par minutter på at møde ham under en audiens hos Nordland ATV i Jyderup, hvor der er gang i flere projekter. Og det går godt, fortæller han.

- Vi har haft lidt leveringsproblemer til tider, men jeg synes faktisk at der er lys for enden af tunnellen. Vi begynder at få lidt mere styr på det, og folk har vænnet sig til at der er lidt leveringstid. Det har også hjulpet meget, siger Morten Møller.

Han, kollegerne og i sidste ende kunderne må nok vænne sig til en fremtid, hvor priserne bliver lidt højere end nu, primært på grund af vilkårene for branchen. Og der vil nok gå noget tid før der kommer styr på det, fortæller indehaveren.

- Priserne er steget, og det skal vi lige vænne os til. Jeg tror der måske kommer en periode med lidt stilstand i det på grund af prisstigningerne, som han selv siger det.

De forandrede vilkår for at drive forretning har dog ikke afskrækket ham fra at gå i gang med en mindre ombygning i den store hal, der er omdrejningspunktet for forretningen.

Der bygges om

Der er godt gang i opbygningen af et nyt showroom for at øge fornemmelsen af, at det er en butik. Og det har stået på i nogen tid.

- Vi havde ikke så travlt mellem jul og nytår, og så har jeg det lidt med at gerne ville sætte gang i noget, og det var så det, der kom til at ske. Inden coronaen kom, havde vi faktisk også kun ATV’ere og Chapman redskaber, men da coronaen kom, satte vi gang i noget mere, fortæller Morten Møller.

Nordland ATV forhandler også produkter fra mærker som Thaler, Snapper, Evergreen, Shaumann, Goupil og Hilltip, men et mærke spiller en større rolle i forretningen. Nemlig Polaris.

- Vi går faktisk efter, hvad der er forespørgsel efter, men prøver også at gøre det sådan, at det er Polaris kører over hele året. Der er ikke rigtig stilstand i det, men mange af de andre er mere sæsonbetonede, og der prøver jeg at få noge ind, så vi har til hver sæson om året, siger Morten Møller og fortsætter:

- Om vinteren har vi ikke så travlt på værkstedet med ATV'er og UTV'ere, så der prøver vi at få Hilltip saltspredere ind, så vi har noget at lave.

Men det er ATV’erne, der trækker det tungeste læs i forretningen. Bogstaveligt talt. For funktionaliteten har været for opadgående de seneste år, og udenfor forretningen kan man se en Polaris ATV ved siden af en såmaskine, der er velegnet til at spænde bag på ATV’en.

- Der har været et hul i markedet, og derfor har Faunamaster udviklet såmaskinen for et par år siden. Og allerede inden, maskinen kom til Danmark, havde jeg allerede solgt syv såmaskiner, og det er bare gået opad siden, siger Nordland ATV-ejeren og fortsætter:

- Faktisk er jeg otte maskiner bagud, som ikke er blevet leveret, som er på vej hertil. Og et var siden marts sidste år.

- Vi havde slet ikke regnet med, at det ville gå så godt. Jeg har selvfølgelig gjort lidt for at sælge den, men jeg har jo ikke haft mulighed for at få den med på nogle messer, siger Morten Møller.

God start på 2022

Og den travlhed, der har været forbundet med virksomheden i år, ser ikke ud til at stoppe lige foreløbig, tror Morten Møller.

- Vi har fået en god start på året, også salgsmæssigt. Det har man dog ikke kunnet se på regnskabet, for vi har haft svært ved at levere. Men jeg forventer, at sommeren og efteråret bliver rigtig travlt.

Det skyldes ifølge Morten Møller, at der er udsigt til, at de maskiner, der er blevet solgt i årets første uger, vil blive leveret til den tid.

- Men det skal heller ikke lyde som om at hylderne er tomme. Vi har fået noget løbende, men jeg kan se, at det hober sig lidt op. Og hvis forespørgslerne fortsætter med at komme i samme tempo, så får vi travlt, siger Morten Møller.

Men der er dog stadig muligt at få leveret ATV’ere af det populære amerikanske mærke Polaris indenfor rimelig tid.

- Hvis du bestilte sådan en nu, ville du nok få den indenfor 5-6 ugers tid. Så vi har stadig noget, vi kan levere. Men der er også en del specielle ting, som vi sælger rigtig mange af, og de maskiner kan i værste fald være et år forsinket. siger Morten Møller og uddyber:

- Det gælder for eksempel en Polaris Ranger, 6-personer crew, som vi kan bygge om til en brandbil, og den får vi i hvert fald ikke før på det her tidspunkt næste år.

Åbent hus i weekenden

Til gengæld håber han og kollegerne at kunne vise deres produkter frem foran mange, når Nordland ATV den 25. og 26. marts holder åbent hus. Og det bliver med en del gæster udefra, der gerne vil have en snak med de besøgende.

- Jeg har inviteret de fleste af mine leverandører hertil de to dage fra 9-17, og de kommer selv og står på deres stande med egne maskiner.

- Vi har travlt med rigtig mange ting, men jeg vil gerne have at folk kommer, og får en dybere snak med leverandøren også. Jeg stoler meget på de leverandører, der kommer, så derfor er det dem, jeg har inviteret.

Og så håber han på at se rigtig mange af kunderne og andre interesserede. Der er i hvert fald sørget for både vådt og tørt.

- Jeg håber virkelig at der kommer mange. For jeg har købt 1000 pølser til grillen og bestilt 15 anker fadøl, siger Morten Møller med et skævt smil.

Læs også