Når uddannelse betyder noget

En uddannelse som agrarøkonom har gjort mange ting lettere for Steffen Nykær Olesen, både før under og efter etableringen som selvstændig.

Steffen Nykær Olesen blev færdig som Agrarøkonom fra Nordjyllands Landbrugsskole i sommeren 2017. Dengang var tankerne om at overtage Barkholt i Vendsyssel, midt mellem Bindslev og Tversted, allerede i fuld gang.

Det lykkedes i 2019. Måske var det også lykkes, hvis Steffen havde stoppet sin uddannelse efter faglært landmand, men han tror selv på, at den mere uddannelse har gjort flere ting nemmere.

- At jeg har haft mere uddannelse på papiret, har givet mere tillid fra banken, fortæller Steffen, som samtidig med agrarøkonomuddannelsen tog en merkonomuddannelse.

Faglig ballast

Det er især de sidste år som Agrarøkonom, som har rustet ham til hele processen omkring at blive selvstændig.

- Vi havde et fag, der hed»projektledelse«. Det har jeg virkelig brugt i etableringen. Det har givet mig en mere systematisk tilgang til tingene og lært mig, at der ikke kun er en løsning. Jeg har lært at afsøge mulighederne, at der er flere måder at blive selvstændig på, forklarer han, som er 1 ud af 8 i en klasse med 20, som i dag er selvstændige.

Kombinerer teori og praksis

Steffen har lært meget af en lang række virksomhedsbesøg og opgaver om helt andre erhverv end landbrug.

- Noget af det jeg godt kan lidt ved agrarøkonomuddannelsen er, at man ikke skelner mellem køer, grise og planter. Man griber det an på en anden måde. Man ser for eksempel på investeringer og om de hjælper på bundlinjen, for hvis ikke, hvorfor så investere, spørger han.

Mange af de opgaver den unge mælkeproducent lavede på skole omhandlede Barkholt. Og selvom det måske dengang var meget med endnu en opgave, må han i dag erkende, at han bruger samtlige af dem endnu.

- Jeg har blandt andet lavet en strategiplan, som ligesom er grundlaget for ejendommen, forklarer han.

Bruger uddannelsen i det daglige

I dag har Steffen været selvstændig i knap to år og han griber stadig fat i rygsækken som Nordjyllands Landbrugskole gav ham.

- I det daglige er det meget ledelse og økonomi. Jeg har to ansatte, En faglært landmand, som er 25 år ældre end mig selv og en elev, som er 5-6 år yngre end mig og der er virkelig stor forskel på, hvordan man gør, forklarer han.

- En anden ting i det daglige, er at man har lært at se på tal. Både nøgletal, en regning eller et regnskab, sige Steffen, som er rigtig glad for, at han valgte at læse videre.

Bankerne ser positivt på mere uddannelse

UDDANNELSE Søren Boelsmand er underviser og koordinator på agrarøkonomuddannelsen på Nordjyllands Landbrugsskolen.

Han ser de forskellige uddannelsesudbud som et fagligt fundament, som er vigtigt i forhold til hvor man er og hvor man gerne vil hen.

- En faglært landmand lærer at være en skarp fodermester. En produktionsleder lærer at styre en produktion, mens virksomhedslederen kigger på hele virksomhed. Ved Agrarøkonomuddannelsen får man strategiske værktøjer, som man kan bruge i hele etableringsprocessen, forklarer han.

For Nordjyllands Landbrugsskole er det vigtigt at kombinere det teoretiske undervisning med det praktiske.

- Det er vigtigt at have teorien på plads og herefter skal vi ud og gøre det virkeligt, ud i erhvervet og stå direkte i plovfuren, siger Søren Boelsmand.

Han oplever, at bankerne ser mere velvilligt på de unge, som gerne vil være selvstændige, når de har noget uddannelse i bagagen.

Læs også