Coop: Prisstigning skal udelukkende komme danske landmænd til gode

Selvom man vil gå uden om Arla med ny støttemælk, så skal prisstigningerne stadig komme Arlas andelshavere til gode, lyder det fra Coop

Den dyrere mælk, som Coop snart lancerer i sine butikker, og hvis merpris skal gå direkte i støtte til de konventionelle mælkeproducenter, skal produceres af Mejeriet Dybkærdal, som er et datterselskab i øko-mejeriet, Thise Mejeri.

På den måde går Coop uden om det suverænt største mejeriselskab Arla, som har langt hovedparten af danske konventionelle mælkeproducenter som leverandører.

Ifølge informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, er der dog en god grund til, at Coop har lavet en aftale med et andet mejeri end Arla til at producere støttemælken til fordel for de danske landmænd.

- Det, der er afgørende for os, det er, at pengene bliver fordelt til alle konventionelle landmænd i Danmark og kun i Danmark.

- Og i Arla går pengene jo ikke kun til danske landmænd, siger han.

Rema-penge går til syv lande

Da Rema 1000, der udelukkende sælger mælk fra Arla i Danmark, for nylig hævede prisen på al sin mælk med 50 øre, der sender man netop merprisen tilbage til Arla, som så skal fordele den blandt landmændene. Pengene bliver dog her ikke kun fordelt mellem Arlas danske 3.200 andelshavere, men skal deles ud til alle cirka 13.000 andelshavere fordelt i syv lande.

Hvordan Coop rent praktisk vil administrere at sende pengene ud til danske landmænd er endnu ikke på plads. Jens Juul Nielsen fortæller, at selvom man går uden om Arla, så det er stadig meningen, at de danske konventionelle mælkeproducenter, der leverer til Arla, skal komme til at nyde god af støttemælken.

- Og nu må vi jo se hvor meget mælk, som vi kan sælge. Det her er jo en test af, om forbrugerne overhovedet er interesseret i det her. Og det er også sådan, at vi stadigvæk beholder discountmælk til den helt lave pris, vi har stadigvæk mærkevaremælk, og vi har stadig økologisk mælk, så det, som kommer nu, er en helt ny variant. Det er en slags »fair trade-mælk« for danske landmænd, siger Jens Juul Nielsen.

Svært ved at se et folkekrav

I januar, hvor flere svenske detailbutikker hævede prisen med en svensk krone på noget af deres mælk til at støtte landmændene, spurgte Effektivt Landbrug hos Coop, om det var et initiativ, som man også ville overveje at indføre i Danmark. Dengang svarede Jens Juul Nielsen, at Coop ingen tegn så på, at forbrugerne var villige til at betale mere for mælken i Danmark.

Hvad er der sket siden?

- Det her er en test, som vi går til med åbent sind. Men jeg har nu stadigvæk svært ved at se, at der er et folkekrav på vej om at få lov til at betale mere for varerne, siger Jens Juul Nielsen. 

Læs også