Maximus og Tytan tromler markerne flade

Ifølge den danske importør af Maximus og Tytan tromler, Brørup Traktor & Maskincenter, tromler de flere og flere danske marker flade.

Maximus er en fælles betegnelse for tromler fra 9 – 12 meter, mens Tytan er navnet for mindre tromler fra 4,5 – 7,5 meter. Begge modeller har som standard hydraulisk ud- eller sammenklap og akkumulatorer, der dæmper den mekaniske belastning under denne operation. Tromlerne kan leveres med enten Cambridge- eller Crosskil-ringe. Om landmændene foretrækker den ene eller anden ringtype, er ifølge Svend Aage Jensen fra Brørup Traktor & Maskincenter meget forskelligt, men fra producenten er Cambridge tiltænkt tromling af fremspirede afgrøder og græsmarker, mens Crosskil-ringen er en universal ring, der efterlader jorden plan og fast med en porøs overflade, hvilket minimerer risikoen for sandflugt.

”Jeg skal ikke kloge den i landmændenes dyrkningsstrategier, så vi satser på at kunne levere det, de ønsker og i en ordentlig kvalitet til prisen”, siger han. Den eneste ulempe ved den strategi er behovet for et stort lager af forskellige tromletyper i Brørup - og det har han så!

Planertænder i fjederstål

Mange af de tromler, Brørup Traktor & Maskincenter efterhånden har solgt, er leveret med flade planerplader i fjederstål. ”Det er nærmest store, flade harvetænder, som slår jordknolde i stykker og jævner større ujævnheder foran tromlerne. De giver selve tromlesektionerne ideelle betingelser for at levere et perfekt arbejde selv under meget vanskelige forhold”, siger Svend Aage.

Sikkerhed på landevejen

Når de større gårde eller maskinstationer flytter en 12 meter tromle mellem marker og arbejdssteder, er det ekstremt vigtigt, at sikkerheden er i top. Her har fabrikanten sørget for en konstruktion, som sikrer at alle sektioner hydraulisk klappes sammen, så de sidder horisontalt og lavt, hvilket resulterer i et ekstremt lavt tyngdepunkt.

Transportbredden er også begrænset. En 12 meter Maximus fylder under 3 meter i bredden, når den er slået sammen. Samtidigt er tromlerne konstrueret med et lavt træk og leveres med store transporthjul, så risikoen for transportulykker er meget lille, og den mekaniske slitage under transport på bumpede markveje er nærmest elimineret totalt.

 

Læs også