Fødevareministeren bliver nu bedt nu om at gribe ind øjeblikkeligt for at få løst problemerne med Tast selv-service, som landmænd og deres konsulenter fra i år skal bruge til at søge EU-støtte.
Der er så mange problemer med det nye Tast-selv program til ansøgning om arealstøtte, som blev sat i drift 1. februar, at Landbrug & Fødevarer nu beder den øverst ansvarlige, fødevareminister Mette Gjerskov (S), om at gribe ind øjeblikkeligt.
Effektivt Landbrug har blandt andet tidligere på ugen berettet om Dansk Landbrugs Sydhavsøernes planteavlschef, Claus Nørgaard, der i mandags skulle bruge halvanden time på at gøre en beskeden ansøgning på 12 hektar færdig.
Flere større ansøgninger havde han helt opgivet at gennemføre, da systemet enten gik ned eller der var unormalt lange svartider, og ansøgningerne hobede sig nu op. Derudover kan både Claus Nørgaard og en masse andre konsulenter og landmænd berette om en bunke andre fejl i Tast Selv-service, som gør systemet så godt som ubrugeligt. Blandt andet er der fejl i print-funktionen.
På planteavlskontorerne frygter man, at det ustabile system betyder, at landmændene ikke kan nå at få deres ansøgning gennem systemet inden fristen udløber 24. april, og at ansøgningerne bliver fyldt med fejl. Det kan i sidste ende have den konsekvens, at landmanden ikke får den EU-støtte, han er berettiget til.
- Fødevareministeren er den øverst ansvarlige, og hun må simpelthen gribe ind nu og tage fat i det og sætte al den støtte i, der kan opdrives for at fremskynde færdiggørelsen af programmet, siger Torben Hansen, formand for Landbrug & Fødevarer, Planteproduktion.
Ifølge ham skal der efterhånden et mindre mirakel til, hvis det skal lykkes, at alle landmænd når at få sendt deres ansøgning af sted om arealstøtte inden 24. april.
- Kan hun ikke få det til at virke, så må hun tage de ting ud, som ikke er absolut nødvendige i forbindelse med enkeltbetalingsordningen. Det kunne eksempelvis være, at tage markkortene, som der er store problemer med, ud af systemet, siger Torben Hansen.
Har haft fire år
Det nye it-system til ansøgning af EU-støtte har været undervejs i fire år. Endnu kan det ikke sammenlignes med andre statslige it-skandaler, som eksempelvis er set inden for politiet tidligere i denne måned, hvor et it-system efter otte års udvikling, og som havde kostet 500 millioner, blev skrottet inden det for alvor kom i brug. Men der skal altså handles nu, mener Torben Hansen.
- Man kan godt nogle gange sidde og filosofere om, at det er utroligt, at man ikke kan lave it-systemer i Danmark, der virker. Her har de haft fire år til at få det til at fungere, og vi må bare konstatere, at det ikke er lykkedes at få det til at virke, siger Torben Hansen.
Tilbød at teste
Han forklarer, at Landbrug & Fødevarer op til lanceringen flere gange har tilbudt, at være med til at teste Tast selv-service, da man på forhånd var nervøs for, at det ikke ville komme til at fungere.
- Vi har tilbudt dem at gøre alt mellem himmel og jord for at få det system op at køre, men vi har frem til 1. februar bare hele tiden fået at vide, at det nok skulle komme til at køre, og vi godt kunne gemme vores bekymringer væk. Desværre er vores værste frygt nu blevet bekræftet, siger Torben Hansen.
Effektivt Landbrug har forsøgt at få en kommentar fra fødevareminister Mette Gjerskov (S), men hun er ikke til at træffe i denne uge oplyses det fra hendes pressesekretær.
I torsdagens udgave af Effektivt Landbrug beklagede ressourcedirektør i NaturErhvervstyrelsen, Ole Heinager, de kritiske fejl, som landmænd og deres konsulenter oplever ved Tast selv-service.
- Vi tager den kritik, som nogen af vores kunder har rejst, meget alvorligt. Det er klart, at vi skal arbejde for at få forbedret systemet, så brugerne ikke skal sidde derude og spilde deres tid. Det er vi i fuld gang med at få løst nu, sagde Ole Heinager.