Den danske landmand er reelt den eneste, der kan sikre konkurrencen på det danske grovvaremarked. Det fastslår administrerende direktør i grovvarefirmaet B2B Agro A/S, Hans Jørgen Hansen.

- Landmanden ved bedre end nogen anden, at man høster, som man sår. Og når vi på det seneste har oplevet, at DLG, Den lokale Andel og nogle private grovvarefirmaer har kunnet købe KFK, ja så skyldes det, at mange landmænd til sidst valgte KFK fra. Det er landbrugets eget indkøbsmønster, der har gjort overtagelsen mulig, påpeger grovvaredirektøren, og fortsætter:

- Når KFK er væk fra markedet, mindskes konkurrencen umiddelbart. Det er der ingen tvivl om, uanset hvilke signaler der kommer fra de store på markedet. Der er næppe heller en eneste landmand i kongeriget, der tror på, at salget af KFK direkte skærper konkurrencen på markedet.

- KFK har altid været en del af markedet. Og det bliver da underligt uden dem. Jeg tror i øvrigt også, at mange landmænd har det på samme måde, og at mange vil få en brat opvågnen, når lokale KFK-afdelinger forsvinder.

Omvendt står den danske landmand i en spændende og udfordrende situation. Han kan ikke tillade sig at læne sig tilbage og tro, at han bare kan handle et enkelt sted, fordi den indbyrdes konkurrence gør, at priserne er ens, uanset hvor han handler. I dag skal landmanden selv yde en målrettet indsats – han skal zappe rundt mellem grovvarefirmaerne – hvis han vil handle til den rigtige pris, siger Hans Jørgen Hansen, og uddyber:

- Jeg ser selvfølgelig helst, at alle handler deres grovvarer hos B2B Agro. Men intet firma i grovvarebranchen er bedst og billigst med alle produkter – hverken B2B Agro, DLG, eller andre aktører på markedet.

Derfor er det afgørende, at landmanden hele tiden holder sig orienteret om, hvordan markederne bevæger sig. Mange priser bevæger sig hver eneste dag, og det tilbud, vi giver den ene dag, holder måske kun et døgn. Sådan er det at handle grovvarer i dag, og det ved den professionelle landmand godt. Derfor er det også ham, der hele tiden undersøger markederne, og som tør slå til, når prisen er rigtig, der henter de bedste handler hjem til sin bedrift.

- Selvfølgelig er vi i markedet, fordi vi ønsker at tjene penge. At påstå andet ville være utroværdigt. Men jeg mener faktisk også, at den danske landmand har en interesse i, at underskoven af mindre grovvarefirmaer - som for eksempel B2B Agro - er aktive på markedet, fordi vi er med til at sikre en sund konkurrence.

- Det er da også det, vi nu hører fra ikke mindst helt nye kunder, som efter salget af KFK direkte siger, at de ønsker at handle med os for at prøve os af og for at holde liv i konkurrencen på markedet. Så er det jo op til os at leve op til det ansvar, pointerer Hans Jørgen Hansen.

- Mange handler på internettet drejer sig om produkter, som folk kender i forvejen – typisk planteværn, sliddele til markredskaber og lignende. Større korn- og gødningshandler foretrækker folk derimod at foretage via telefonen, forklarer B2B Agro-direktør Hans Jørgen Hansen.

Firmaets hovedartikler er gødning, korn og planteværn. Dertil kommer salg af blandt andet sliddele og olie. Derudover driver man på internettet en kornbørs, hvor firmaet formidler køb og salg af korn mellem landmænd.

Gødning er i øvrigt en af de grovvareartikler, direktøren vurderer den danske landmande med fordel vil kunne handle lige netop nu.

- Situationen i Mellemøsten kan ingen vist overskue. Udviklingen derned kan få afgørende betydningen for den energitunge gødningsproduktion. Desuden er gødning traditionelt billigst om efteråret, fordi der skal gøres plads til en ny produktion på lagrene. Så et konkret råd skal være, at gødning er noget, man kraftigt skal overveje at handle nu, siger Hans Jørgen Hansen.

B2B er leveringsdygtig i øst- såvel som i vesteuropæisk gødning. Al gødning håndteres i 500 og 600 kilo bigbags.