Lysten til at investere daler hos Europas landmænd

I Tyskland, Storbritannien og Polen er investeringslysten faldet siden foråret

Lave kød- og mælkepriser sætter sammen med beskedne afgrødepriser sit tydelige præg på investeringslysten i landbruget. Ikke blot i Danmark, men også blandt fødevareproducenterne i de største landbrugslande i Europa.

Det viser en helt frisk måling, som tyske DLG offentliggjorde mandag i Hannover ved åbningen af Agritechnica 2015.

Siden foråret er tyskernes, polakkernes og briternes investeringslyst således faldet ganske markant, mens franskmændenes forventninger til nye investeringer er steget et par procent. Den franske stigning skal dog ses på baggrund af, at franskmændene blandt de store europæiske landbrugslande ligger helt i bund, idet blot 23 procent af landets landmænd har forventninger om nye investeringer.

Tyskerne er derimod de mest optimistiske. 42 procent af de tyske landmænd forventer således at skulle investere i den nærmeste fremtid, viser DLG’s såkaldte trendmonitor, der er en aktuel måling baseret på svar fra landmænd i de fire nævnte landbrugslande.

Planteavlerne mest optimistiske

Ikke overraskende er det primært planteavlerne, der vurderer, at de står foran at ville investere, mens husdyrproducenterne i de fleste af landene har en mere negativ forventning til den nære fremtid, viser undersøgelsen.

CEO for tyske DLG, der arrangerer Agritechnica, dr. Reinhard Grandke, pointerede i sin åbningstale i går, at planteavlerne står foran en fremtid, hvor brugen af planteværnsmidler og gødning vil blive reduceret i en række lande.

Derfor forventer man i branchen, at der vil komme et øget krav til planteavlerne om at investere i markmaskiner, -redskaber og teknologi, der kan gøre landmændene endnu mere effektive og øge deres evne til at reducere på inputsiden.

Fokus på datasikkerhed

Reinhard Grandke pointerede ligeledes i sin åbningstale, at digitaliseringen i landbruget tager fart i disse år. Og han pointerede, at datasikkerhed bliver en afgørende faktor for de producenter, der i stigende omfang tilbyder ny teknologi, som bygger på og indsamler data om landmanden og hans produktion.

DLG-chefen mindede samtidig om, at en række af de store sociale medier allerede i dag indsamler en lang række data om brugerne, og at dette i hans øjne ikke altid synes at være hensigtsmæssigt, hvorfor han altså opfordrede landbrugsbranchen til at øge fokus på datasikkerhed.     

Læs også