Lave kød- og mælkepriser sætter sammen med beskedne
afgrødepriser sit tydelige præg på investeringslysten i landbruget. Ikke blot i
Danmark, men også blandt fødevareproducenterne i de største landbrugslande i Europa.
Det viser en helt frisk måling, som tyske DLG
offentliggjorde mandag i Hannover ved åbningen af Agritechnica 2015.
Siden foråret er tyskernes, polakkernes og briternes
investeringslyst således faldet ganske markant, mens franskmændenes
forventninger til nye investeringer er steget et par procent. Den franske
stigning skal dog ses på baggrund af, at franskmændene blandt de store
europæiske landbrugslande ligger helt i bund, idet blot 23 procent af landets
landmænd har forventninger om nye investeringer.
Tyskerne er derimod de mest optimistiske. 42 procent af de
tyske landmænd forventer således at skulle investere i den nærmeste fremtid,
viser DLG’s såkaldte trendmonitor, der er en aktuel måling baseret på svar fra
landmænd i de fire nævnte landbrugslande.
Planteavlerne mest optimistiske
Ikke overraskende er det primært planteavlerne, der
vurderer, at de står foran at ville investere, mens husdyrproducenterne i de
fleste af landene har en mere negativ forventning til den nære fremtid, viser
undersøgelsen.
CEO for tyske DLG, der arrangerer Agritechnica, dr.
Reinhard Grandke, pointerede i sin åbningstale i går, at planteavlerne står
foran en fremtid, hvor brugen af planteværnsmidler og gødning vil blive
reduceret i en række lande.
Derfor forventer man i branchen, at der vil komme et øget
krav til planteavlerne om at investere i markmaskiner, -redskaber og teknologi,
der kan gøre landmændene endnu mere effektive og øge deres evne til at reducere
på inputsiden.
Fokus på datasikkerhed
Reinhard Grandke pointerede ligeledes i sin åbningstale,
at digitaliseringen i landbruget tager fart i disse år. Og han pointerede, at
datasikkerhed bliver en afgørende faktor for de producenter, der i stigende
omfang tilbyder ny teknologi, som bygger på og indsamler data om landmanden og
hans produktion.
DLG-chefen mindede samtidig om, at en række af de store
sociale medier allerede i dag indsamler en lang række data om brugerne, og at
dette i hans øjne ikke altid synes at være hensigtsmæssigt, hvorfor han altså opfordrede
landbrugsbranchen til at øge fokus på datasikkerhed.