Food & Bio Cluster Denmark har ved sit årsmøde Food & Bio Summit 2024 afholdt sin årlige idékonkurrence, hvor de fire mest lovende og perspektivrige ideer blev hædret og kvitteret med 50.000 kroner til hver bæredygtig idé.
Danmarks nationale klyngeorganisation inden for fødevarer og bioressourcer, Food & Bio Cluster Denmark, har netop for 18. gang afholdt idekonkurrencen på sit årsmøde, Food & Bio Summit 2024, hvor iværksættere inden for fødevarer og bioressourcer får validering og økonomisk rygstød til realiseringen af deres idéer.
En vinder blev fundet inden for hver fire kategorier:
- At levere bæredygtige fødevarer, der er velsmagende, sunde og sikre, til en voksende verdensbefolkning
- At levere løsninger til en bæredygtig produktion og effektiv udnyttelse af bioressourcer til den højeste mulige værdi
- At sikre en bæredygtig grøn omstilling af klyngen frem mod klimaneutralitet
- At udnytte mulighederne i teknologiudviklingen indenfor f.eks. biotech, digitalisering og automatisering fuldt ud
Motivation til innovation
For Food & Bio Cluster Denmark er Idékonkurrencen et værktøj, man benytter til at motivere til innovation og iværksætteri for at sikre global konkurrenceevne. Konkurrencen understøtter særligt indsatsen for at forstærke pipeline af nye idéer og potentielle nye virksomheder. Sekundært er formålet at sikre brobygning mellem viden og erhverv, involvering af klyngens medlemmer og at skabe opmærksomhed omkring hele sektoren som relevant karrierevej.
- Vi er begejstrede over den store mængde ansøgere og det høje niveau af ideer. En grøn omstilling af landbrugs- og fødevaresektorerne kræver nytænkning og innovation samt bedre kommercialisering af forskning. Her kommer startups ind i billedet. Startups er som udgangspunkt født innovative (da det er en af deres eneste konkurrenceparametre) og ofte født ud af universiteter, lyder det fra Claus Mortensen, Head of Business Acceleration i Food & Bio Cluster Denmark i en pressemeddelelse. Han fortsætter:
- Formålet med konkurrencen er at identificere morgendagens løsninger i form af tidlige ideer og motivere entreprenører til at tage springet. Vi sætter pris på samarbejdet med iværksættermiljøerne på de danske universiteter og ser frem til næste års konkurrence, hvor vi allerede nu begynder at finde samarbejdspartnere.
Idékonkurrencen 2024 blev sponsoreret af blandt andet Potter Clarkson, Rockstart, Bioinnovation Institute, IFF, Danish Crown og Arla Foods.
En spiselig emballage
Vinderen af første kategori var virksomheden BerryFresh, der pitchede produkt »Nanovera«, der er en spiselig film lavet af aloe vera, som kan forlænge friskheden og holdbarheden af bær betydeligt, og dermed adresserer madspildsproblemer i forsyningskæden.
Med lave produktionsomkostninger tilbyder Nanovera en lukrativ løsning for landmænd og frugtdistributører og kan potentielt reducere det 50 procent årlige madspild af frugter og grøntsager.
Fra skrald til skat
I anden kategori var vinderen Yngviks emballagefolie, der tilbyder en hjemmekomposterbar og marin-nedbrydelig polymer lavet af affaldsprodukter, der fremmer cirkulær produktion og reducerer miljøpåvirkning.
I modsætning til traditionelle bioplast forbliver Yngviks materiale fleksibelt over tid uden brug af hormonforstyrrende kemikalier, hvilket baner vejen for et nyt alternativ i emballageindustrien.
Grøn landbrugsinnovation
PFAS udgør alvorlige risici for fødevarer og landbrug. For at imødegå dette foreslår Yifeng Zhang, vinder af tredje kategori, brugen af UV-fotolyse af mælkesyre som en grøn og effektiv metode til nedbrydning af PFAS i vand under omgivende forhold.
Specialdesignet skadedyrsbekæmpelse
I fjerde kategori er vinderen NanoGuard, der med sin platformsteknologi for miljøvenlige insektbekæmpelsesmidler i landbruget adresserer de betydelige sociale, sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser af insektangreb globalt.
NanoGuard har fundet en løsning skræddersyet til forskellige afgrøder, samtidig med at de minimerer tab af biodiversitet og beskytter menneskers sundhed.
De fire vindere blev hyldet med blomster, diplom og farverigt konfetti, og modtog hver især 50.000 kroner til at videreudvikle deres idéer.
Andelsselskabernes mål og ambitioner skabes i fællesskab med landmændene