Digitalt værktøj blev løsningen på bedrifts faktureringsproblemer
Max Agro I/S arbejder under flere CVR-numre, og når planteavlen låner folk fra svineproduktionen, er korrekt fakturering vigtig - noget der tidligere har krævet en del manuel administration. Den bøvlede arbejdsgang bliver nu gjort lettere gennem brugen af en app til opgaveregistrering.

Her ses Jan Lildholdt foran Max Agro’s oversigtsskærm på bedriften.
Max Agro I/S ved Aabenraa benytter sig af et digitalt stempelur, hvor hver enkelt medarbejder gennem sin mobiltelefon kan stemple ind og ud af opgaver og arbejdstid. Der giver virksomhedens tre ejere et digitalt overblik over ressourcer til brug ved intern fakturering og lønudbetaling.
- Det er meget effektivt, hvor vi før havde et papir liggende, som kunne blive væk, eller helt glemte at skrive. Når vi er digitale med vores ressourceregistrering, løser vi en masse papirarbejde, og vi får samlet vores udgifter og opgaver i produktionen ét specifikt sted, fortæller en af ejerne af Max Agro I/S, Jan Lildholdt.
At kunne holde administration og fakturering digitalt gør hverdagen lettere for Max Agro I/S. Helt konkret har virksomheden 2 ansatte under I/S’et. Derfor benytter virksomheden sig af at leje medarbejderressourcer fra to af ejernes griseproduktioner for nogle gange at få løst opgaver i produktionen. At kunne klare den proces digitalt, har højnet arbejdsglæden.
- Vi har forskellige ejendomme, vi arbejder mellem, så en gang imellem kan det give mening at låne en medarbejder fra stalden til en opgave, hvis de andre er for langt væk. Fordi medarbejderen så officielt er ansat et andet sted, skal vi have styr på fakturering imellem hinanden, så medarbejderen bliver aflønnet korrekt, siger Jan Lildholdt.
Skærm viser opgaver
Hos Max Agro I/S er alle medarbejdere knyttet til virksomheden i appen, og de kan i appen se, hvilke opgaver, dagen byder på. Jan Lildholdt kan blandt andet holde øje med, hvor medarbejderne går henne (eks. marken, stalden, lageret eller værkstedet), og hvor lang tid der er brugt på de enkelte opgaver.
- Vi har fået installeret en skærm i vores opholdsrum, der giver overblik af opgaverne i realtid. På den måde har vi alle overblik over, hvad der foregår i løbet af dagen. Dertil kan man også nemt se, hvis der er nogle, der skulle have glemt at tjekke ud inden frokost eller fyraften, fortæller Jan Lildholdt.
Max Agro I/S har egentlig været digitale i lang tid, før de skiftede til FarmBackup Task i marts 2021, men det positive ved appen er, at det er brugervenligt for alle medarbejdere og kommunikationen med FarmBackup er let og hurtig, hvis spørgsmål opstår.
- Vi startede i marts med at sætte to mand på appen for at teste den. Men vi kunne hurtigt se, at det var den app, vi havde ledt efter til vores ressourcestyring. Vi har bedre styr på vores medarbejdere, og vi har styr på deres løn og vores fakturering internt, slutter Jan Lildholdt.