I en ny annoncekampagne udlover dyreværnsforeningen Anima nu 500.000 kroner til den kyllingeopdrætter, som vil vise sin stald frem for offentligheden. Det sker ifølge foreningen for at vise forbrugerne, hvordan dagligvarekæderne Coop og Rema 1000’s turbokyllinger opdrættes.
»Så, kære landmand (…) Vi håber, at du vil hjælpe med at sætte fokus på, hvordan de billigste kyllinger i Danmark faktisk har det. Vi tilbyder fuld anonymitet, hvis du ønsker det«.
Sådan skriver Anima i en annonce, som for tiden kan ses i Politiken, BT, Jyllands-Posten og 14 andre aviser.
Med opfordringen følger et tilbud om en dusør på ikke mindre end 500.000 kroner Tiltaget sker ifølge Anima, efter Coop og Rema 1000 begge har afvist at lade Anima dokumentere forholdene i de stalde, hvorfra deres turbokyllinger opdrættes.
- Danskerne har krav på at se, hvordan kyllingerne nede i køledisken opdrættes. Det er ikke rimeligt, at supermarkederne kan slippe afsted med smart markedsføring og dermed føre forbrugerne bag lyset. Hvor mange ved for eksempel, at Coopo sætter en velfærdsanprisning på nogle af deres turbokyllinger?, udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.
- Brug for fuld åbenhed
Konkret ønsker Anima at få fri adgang til at dokumentere forholdene i en konventionel kyllingehal, fra kyllingerne indsættes til de fem uger senere indsamles og køres til slagteriet. Anima skal have mulighed for at montere kamera i stalden og invitere journalister til at komme med ind og se forholdene.
Dyreværnsorganisation rejser ny landsdækkende kampagne mod Rema 1000
- Problemerne i den industrielle produktion af kyllinger har været kendt i årevis, og nu er der brug for fuld åbenhed for at speede processen op for markante forbedringer. Ét er at læse om at kyllinger lider i staldene, noget andet er at se det råt for usødet, forklarer Thorbjørn Schiønning.
Foreningen har en pengestærk amerikansk fond i ryggen, som støtter foreningens kampagne.
I en kommentar til mediet B.T. skriver pressechef i Rema 1000, Jonas Schrøder:
- Vi undrer os over, at Anima har valgt denne fremgangsmåde med at nævne enkelte kæder, da vi – på linje med flere dagligvarekæder herhjemme – er i gang med at udfase denne kyllingerace.
Retningen er rigtig
I en kommentar til samme avis er informationschef i Coop, Jens Juul Nielsen, enig med Anima i, at retningen mod bedre dyrevelfærd er rigtig.
- Men vi gør det på en måde, så kunderne kan følge med. Gør vi det for hurtigt, vil prisen for kylling stige markant, og det vil få flere kunder til at vælge billige frosne kyllinger fra udlandet. Det er ikke alle, der vil give 75 kroner for en kylling, når de kan få en til 25 kroner i dag.