Der er fart over feltet på ejendomsmarkedet, og mange overvejer netop nu, om det er tid til at sælge sin ejendom. Her er tre gode råd, inden papirerne bliver underskrevet.
Der er stor efterspørgsel på ejendomme i øjeblikket – især på jord, hvor priserne har været stigende de seneste år. Men selvom et rødglødende ejendomsmarked kan virke tillokkende for mange med salgstanker, kan salget hurtigt blive en fordyrende affære, hvis man ikke har styr på papirarbejdet.
Særligt tre ting er vigtige at have styr på, inden en ejendom bliver sat til salg eller i udbud. Det understreger Karl-Åge Hornshøj Poulsen, der er ejendomsrådgiver i VKST.
1. Få overblik over papirarbejdet før og efter salg
- Mange af vores ejendomshandler er aftaler, hvor sælger og køber har fundet hinanden og er blevet enige om en pris, siger Karl-Åge Hornshøj Poulsen og fortsætter:
- I den type overdragelser er det fornuftigt at tage fat i sin ejendomsrådgiver tidligt i forløbet, så en uvildig og sagkyndig kan gennemgå sagen og sikre, at alle forhold er belyst.
Det kan, tilføjer han, for eksempel gøres ved at gennemgå salgsdokumenter, kundens skatteforhold og finansieringsmuligheder for at finde den bedste løsning. Den bedste løsning kan nogle gange være at opdele ejendommen og lave to handler i stedet for én, udnytte succesionsregler, finde andre finansieringskilder, eller noget helt fjerde.
2. Gør ejendommen salgsklar – med måde
Det skal være nemt for en køber at overskue, hvilke kvaliteter og fornyelsespotentialer en ejendom har. Derfor kan det være en god idé at gennemgå sin ejendom – specielt hvis der er tale om en ejendom med beboelsesarealer, for at rydde lidt op eller fjerne det værste ukrudt på gårdspladsen.
Men det er vigtigt at have sig for øje, at det ikke kun er stuehuset eller stalden, der er det afgørende salgsargument på en landbrugsejendom.
- Som sælger skal man ikke bruge uanede mængder af tid og penge på at istandsætte, da køber som hovedregel gerne vil sætte sit eget præg på ejendommen. I stedet er det beliggenheden, størrelsen og jorden, som køberne interesserer sig for, siger Karl-Åge Hornshøj Poulsen.
- Som sælger er det dog en god idé at have visse ting i orden. Man har pligt til at oplyse om fejl og mangler for at undgå at blive stillet til ansvar med erstatningspligt på et senere tidspunkt, påpeger han.
Karl-Åge Hornshøj Poulsen gør i den forbindelse opmærksom på, at man til det formål kan drage nytte af en ejendomsrådgiver, der kan gennemgå ejendommen og udarbejde en købsaftale med alle oplysninger.
3. Få lavet en ejendomsavanceberegning
Uanset om man skal sælge til sine børn i forbindelse med et generationsskifte, til sin nabo eller til en køber, man endnu ikke kender, er det vigtigt at have overblik over, hvor meget skat, der skal betales i forbindelse med salget.
- Med en ejendomsavanceberegning bliver beskatningen af ejendommen ved salg opgjort. Som sælger kan man med en ejendomsavanceberegning altså blive klogere på, hvor meget skat, man skal betale, fortæller Karl-Åge Hornshøj Poulsen.
- I generationsskifter kan der succederes i ejendomsavancen, så beregningen indeholder ofte vigtig information, der kan sikre den mest optimale handel, slutter ejendomsrådgiveren fra VKST.