En rådgivers refleksion om rådgivning

Krigen skærpes i de landmandsejede rådgivningsvirksomheder: En storfusion for et lille år siden, en sønderjysk filial på Fyn, og konsulenter og kunder, der flittigt skifter rådgivningsselskab. Hvem er vinderne?

Driftsøkonom Niels Borello Lausen, Boje & Ladekjær.
Driftsøkonom Niels Borello Lausen, Boje & Ladekjær.

Af : Driftsøkonom Niels Borello Lausen, Boje & Ladekjær

Det er nok gået de færrestes næse forbi, at konkurrencen på rådgivning til danske landmænd fortsat skærpes.

Hvis det går, som det plejer, gætter jeg på, at de krigende landbocentre om nogle måneder fortæller historier om, at de alle oplever kundefremgang, at dygtige konsulenter og assistenter står i kø på parkeringspladsen for at få et job, og naturligvis at de landmænd, der køber ydelserne på det pågældende center, tjener flere penge end landsgennemsnittet!

Hvis alle disse lyksaligheder kombineres med, at kunderne får en ultraskarp pris på regnskab, gødningsregnskab, e-kontrol osv., så er alle jo glade! Formålet med konkurrence er vel, at kunderne får varen til den rigtige pris?

Udnyt konkurrencen

Og bevares; landbocentrene er rigtig dygtige til at levere på serviceydelser som f.eks. regnskab og gødningsregnskab. Arbejdet er sat fuldstændig i system, ligesom en produktionslinje er det på et slagteri.

Hvis jeg var landmand, ville jeg udnytte den nuværende konkurrencesituation til at få en skarp pris på serviceydelserne indenfor regnskab, planteavl og husdyr. Bed dit eget og en-to andre centre om et tilbud.

I vores rådgivningsfirma, hvor vi kun er seks mand, kan vi slet ikke konkurrere med de store om disse serviceydelser. På det punkt har vi givet op på forhånd.

De landmænd der opsøger os fortæller blandt andet, at de kommer, fordi de ønsker uafhængig sparring på deres driftsledelse: Hvor landbocentrene ejer advokatfirmaer, ejendomsmæglere, IT-firmaer osv., som deres konsulenter skal henvise til, så henviser små rådgivningshuse som vores til de bedste, uanset hvorfra disse får deres løn.

Tvivl

Jeg startede med at spørge om, hvem der vinder, når landbocentrene slås:

Medarbejderne, der skifter til konkurrenten, får (forhåbentlig for dem) lidt mere i lønningsposen, og er dermed blandt vinderne.

Vi oplever, at stadig flere landmænd køber rådgivning ved private rådgivere som os, og er derfor heller ikke bange for at udråbe os selv som værende blandt vinderne.

Og landmændene? Jeg håber, I vinder i form af bedre og billigere serviceydelser. Medmindre I selv gør en indsats for det, skal jeg da ærligt indrømme, at jeg har min tvivl.

Dette er et debatindlæg, som vi har valgt at offentliggøre på vores hjemmeside og/eller i et eller flere af vores printmedier. Indlægget er udelukkende et udtryk for skribentens egne holdninger.

Læs også

Vi varetager landmændenes interesser ud fra virkeligheden, ikke ud fra drømme
Vi vil alle det samme – klimagevinst skal ende i landmandens lommer
L&F sender sine medlemmer direkte i fedtefadet
Agerskovgruppen vil trække Danmark væk fra afgrunden
Salg af CO2-certifikater - klap lige hesten lidt endnu
Bak nu op om Bæredygtigt Landbrug