Julen er en stille tid for oksekødssalget

Selvom der traditionelt set ikke sælges meget oksekød op til jul, er der alligevel en fornuftig afsætning. Det skriver analysevirksomheden AgroMarkets.

Salget af kvalitetsoksekød er i et lavt stadie her op til jul, og noget tyder på, at salget til nytår bliver mere afdæmpet end tidligere år. Det kan allerede mærkes i salget af oksekød, at inflationen har buldret afsted, og de store stigninger på blandt andet oksekød i butikkerne får forbrugerne til at prioritere anderledes.

Det skriver analyseinstituttet AgroMarkets mandag.

- Der står jul over hele skærmen på foodservice lige nu, og godt for det, idet julen står i grisens tegn, men for at sikre et fornuftigt salg til nytår af oksekød er det nødvendigt lige nu at få opmærksomheden drejet over på oksekød, skriver virksomheden.

»Fornuftigt« salg

Ifølge AgroMarkets sælger oksekødet i detailbutikkerne fornuftigt efter årstiden, og det er traditionelle vinterretter, som forbrugerne ønsker at købe. Positivt, så har detailforretningerne været gode til at køre kompagnier på oksekød, og det har klart hjulpet salget på vej, trods den pressede økonomi hos forbrugerne.

Der er stadig interesse på markederne i det sydlige Europa, men der skal kæmpes for ordrerne, og prisen er et vigtigt parameter. Det sætter de danske afregningspriser under pres, for når både eksportmarkederne skal konkurrere på pris og de danske forbrugere er tilbageholdende, så sætter det begrænsninger for noteringen. 

- I Europa ser vi en positiv udvikling i afregningsprisen i Tyskland, Frankrig og Spanien, ligesom afregningsprisen i Holland igen tager et hop. Det giver håb om, at den danske notering også finder støtte.

Læs også