AGCO-brands fordeles mellem jyske maskinhandlere

Øget fokus på Massey Ferguson skal give fornyet styrke i Hjallerup Maskinforretning. TBS Maskinpower og AgroTek tager sig af Fendt og Valtra.

Hjallerup Maskinforretning siger farvel til traktormærkerne Fendt og Valtra pr. 1. marts. Fra foråret er det således udelukkende Massey Ferguson, maskinforretningen i Vendsyssel koncentrerer sig om.

Fremover bliver det tilsvarende folkene bag TBS Maskinpower og AgroTek, der tager sig af Fendt og Valtra i det nordjyske.

For Hjallerup Maskinforretnings adm. direktør Morten Bordvik er det både en lettelse og måske mest af alt en god ting, at der nu er klarhed over situationen.

- AGCO’s strategi med at opsplitte deres brands og samtidigt skabe større forretningsenheder har jo været kendt i flere år. Vi har naturligvis arbejdet loyalt for alle tre mærker med salg og ikke mindst service, men det er en underlig forretningsmæssig situation at være i, når man ved, at de to mærker skal væk, og ovenikøbet ved hvilke det er, siger han.

MF en del af DNA

Hjallerup Maskinforretning beskæftigede pr. 1. januar 95 ansatte. I forbindelse med ændringen i brandsammensætningen slanker man både direktion og organisation.

- Så vi er nok i bund og grund »Massey Ferguson-røde« langt ind i sjælen

Morten Bordvik, adm. direktør, Hjallerup Maskinforretning

På direktionsniveau fratræder salgsdirektør Kurt Harbo, og i den øvrige organisation er yderligere 14 medarbejdere afskedigede rundt om i de forskellige afdelinger. Af disse er 7-8 personer direkte relaterede til Fendt og Valtra.

- Vi har kun solgt Valtra i 3 år, Fendt i 15 år, men Massey Ferguson i 30 år, så vi er nok i bund og grund »Massey Ferguson-røde« langt ind i sjælen, erkender Morten Bordvik.

- Fendt og Valtra er bestemt også gode mærker, men vi og vores kunder har været mere vant til Massey Ferguson, og så bliver det jo nemt sådan, at man arbejder med det, man føler sig helt tryg ved, konstaterer han.

AGCO ser rigtigt

Han tror ikke, at omsætningen i Hjallerup Maskinforretning falder væsentligt med det nye set-up, hvor Massey-Ferguson får fuld fokus i alle forretningens fire afdelinger.

- Jeg mener, at AGCO ser rigtigt i at adskille mærkerne. Det bliver i hvert fald mindre kompliceret for os forhandlere med ét traktormærke i forretningen. Før skulle vi forholde os til tre forskellige brandstrategier, tre AGCO-organisationer, som hver især ville have vores opmærksomhed og tre brands, som alle vil have større markedsandel.

- Det er meget enklere, når vi får fokus på ét mærke, så nu vil vi kaste al vores traktor-energi ind i Massey Ferguson, konstaterer Morten Bordvik.

Læs også