Nedfælder har fået god nordjysk Danmarkspremiere

Vogn Maskinstation er de første, der har investeret i en selvkørende gyllenedfælder fra hollandske Ploeger. Den nåede lige præcis at blive klar til gyllesæsonen.

Indehaver Martin Jakobsen (th) ser Ploeger-nedfælderen som en idéel løsning til maskinstationens opgaver. Gyllepilot Kristoffer Toft Pedersen glæder sig over at være kommet bag rattet i en ny, bredere og mere brugervenlig nedfælder. Indehaver Martin Jakobsen (th) ser Ploeger-nedfælderen som en idéel løsning til maskinstationens opgaver. Gyllepilot Kristoffer Toft Pedersen glæder sig over at være kommet bag rattet i en ny, bredere og mere brugervenlig nedfælder.

Blokvognen trillede ind i indkørslen hos Vogn Maskinstation ved Sindal i Vendsyssel 31. januar. Lige i tide til at blive klar til startskuddet på gyllesæsonen 1. februar.

Nu er gyllepilot Kristoffer Toft Pedersen efterhånden ved at have fået fornemmelsen for den nye selvkørende gyllenedfælder fra hollandske Ploeger, selvom det kræver lidt tilvænning at have fået en 12 meter bred nedfælder bag sig i stedet for den på otte meter, han har styret de seneste to sæsoner.

Med den trehjulede AT 4103 forsøger Ploeger at gribe depechen fra Terragator, som stoppede produktionen af selvkørende gyllevogne i 2014. På holdet bag den nye selvkørende vogn står flere af folkene fra Terragator, hvilket også har været en væsentlig årsag til, at ejerne af Vogn Maskinstation, Martin og Ulrik Jakobsen, som de første i Danmark valgte at investere i den nye maskine.

Pænere arbejde

Siden 2003 har maskinstationen brugt Terragator, når gyllen skulle ud, og man har fuld tiltro til, at den nye vogn fra Ploeger kommer til at løfte arven, fortæller Martin Jakobsen.

- Vi har været rigtig glade for vores Terragatorer, og den nye Ploeger-nedfælder lever fuldt op til vores krav. Der er måske nogle, der stejler og synes, at den er for lille, men vi synes bare, at den her type nedfælder lavere et pænere og bedre stykke arbejde end mange andre, siger han.

Hos Vogn Maskinstation arbejder man lige nu på en løsning med to gyllevogne og en hitchkrog til at sikre forsyningen til nedfælderen, som med en tank på 16 kubikmeter kræver hyppig opfyldning.

- Hvis vi formår at få det til at fungere, så er kapaciteten altså ikke helt ringe. Og vi tror på, at det er en bedre løsning end at have en stor buffertank, siger Martin Jakobsen.

Mere brugervenlig

Oppe i kabinen er det ikke til at tage fejl af glæden over udskiftningen af den gamle 2005-model til det sidste nye på markedet.

- Den helt store forskel er, at vi er gået fra otte til 12 meters bredde, så der sker en hel del mere. Det kræver lige lidt tilvænning i forhold til at få det til at passe på endestykkerne. Men generelt er teknikken bare meget mere moderne og brugervenlig end i den gamle nedfælder. Der skulle man for eksempel trykke syv gange på samme knap for at ændre doseringen, mens man nu kan gøre det med et enkelt tryk, siger Kristoffer Toft Pedersen, der selv var med i Holland sidste sommer for at prøvekøre maskinen, der først fik officiel premiere ved Agritchnica i november måned.

Dengang imponerede maskinen, og Kristoffer Toft Pedersen er også kommet godt ud af starthullerne i det nordjyske.

- Der er selvfølgelig altid nogle småjusteringer, når man får en ny maskine, men generelt har det fungeret godt, siger chaufføren.

- Og så er det da lidt sjovt, at være den eneste i Danmark, der kører rundt med lige præcis sådan en nedfælder som den her.

Læs også