Transportspecialist har valgt ny vej

Nye skærpede miljøzonekrav har gjort, at Per Jørgensen Maskintransport har udskiftet store og tunge maskiner med småmaskiner.

Per Jørgensen har sagt farvel til sin 4-akslet lastbil med stor kran og en totalvægt op til 32 tons.

MASKINER Per Jørgensen Maskintransport har mere end 20 års erfaring med transport af især store maskiner, men Per Jørgensen, der har base i Kirke Såby på Midtsjælland, er mere eller mindre blevet tvunget til at gå nye veje.

Den 1. juli 2020 skærpes miljøzonekravene til diesellastbiler, busser og varebiler i de større byer, indtil videre i København og Aarhus, og det har fået betydning for blandt andre Per Jørgensens forretning.

De nye regler betyder nemlig, at ældre dieseldrevne tunge køretøjer ikke har adgang til byerne, medmindre de har monteret et partikelfilter.

- Det havde jeg ikke mulighed for at få på min gamle lastbil. Rent teknisk kunne det simpelt hen ikke lade sig gøre, fortæller Per Jørgensen, der var indehaver af en 4-akslet lastbil med stor kran og en totalvægt op til 32 tons.

Politisk makværk

De, nye skærpede miljøzonekrav berørte naturligvis også en del andre kollegaer i branchen, men alle appeller og ønske om dispensationer blev kategorisk afvist. Den nye lov skal håndhæves.

Uden partikelfilteret havde Per Jørgensen altså ikke tilladelse til at køre i blandt andet København.  

- Jeg bor kun 40 kilometer fra København, og det er simpelt hen ikke muligt at drive sådan en forretning, hvis man ikke må køre i København, forklarer Per Jørgensen, der kalder loven, der blev vedtaget lige op til Folketingsvalget sidste år, for »noget politisk makværk«.

Op til fem tons

Per Jørgensen har i stedet købt en Mercedes, der kan flytte småmaskiner op til fem tons. Det er mere, end der er tilladt på en trailer.

- Der er gennem årene sket meget i branchen inden for maskintransport, og nu er der så sket en ændring mere, fortæller Per Jørgensen.

- Jeg bor kun 40 kilometer fra København, og det er simpelt hen ikke muligt at drive sådan en forretning, hvis man ikke må køre i København.

Per Jørgensen

Han oplyser at han stille og roligt er kommet i gang med de nye opgaver, der tæller kunder inden for blandt andet både landbruget og entreprenørfirmaer.

Per Jørgensen har altid været glad for arbejdet med at flytte store og tunge maskiner, men han kunne reelt kun fortsætte, hvis han investerede i en ny, stor lastbil, og det lå ikke lige for, pointerer han.

- En ny stor, lastbil koster mellem 2,2 og 2,5 millioner kroner, og med de år, jeg har tilbage på arbejdsmarkedet, var det ikke en mulighed, der ville være god økonomi i, forklarer 65-årige Per Jørgensen, som dog ikke har ønsket at gå på pension endnu.

Læs også