Vil rangere fødevarer efter klimabelastning
Arbejdet med at gøre danskernes madvalg mere klimabevidste førte torsdag til, at fødevareminister Jacob Jensen (V) modtog en rapport fra en arbejdsgruppe, der skal gøre det nemmere for forbrugere at gøre mere klimabevidste valg, når de handler.

Fødevareminister Jacob Jensen ser frem til at arbejde videre med at gøre danskernes indkøb mere klimabevidste. Foto: Henriette Lemvig
For lidt over et år siden blev det besluttet, at Danmark som et af de første lande i verden skal have et statskontrolleret klimamærke, som skal hjælpe forbrugerne med at træffe mere klimabevidste valg, når de handler. Til at udvikle klimamærket blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af Fødevarestyrelsen samt repræsentanter fra detailbranchen, fødevarebranchen og forbrugerorganisationer.
Klimamærkets arbejdsgruppe har netop afsluttet deres arbejde, der har resulteret i en rapport, der indeholder konkrete anbefalinger til, hvordan det kommende klimamærke kan indrettes. Arbejdsgruppen har netop overrakt fødevareminister Jacob Jensen anbefalingerne på en reception.
Ministeren vil nu nærlæse rapportens anbefalinger og i den forbindelse orientere Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om indholdet.
- Der er et udbredt ønske blandt forbrugerne om at spise mere klimabevidst, men det kan være vanskeligt helt at afkode de forskellige produkters klimaaftryk, når man køber ind. Derfor har vi tidligere besluttet, som et af de første lande i verden, at indføre et statskontrolleret klimamærke, der skal hjælpe forbrugerne med nemmere at træffe klimabevidste valg i indkøbssituationen, siger fødevareminister Jacob Jensen og fortsætter:
- Jeg vil gerne takke arbejdsgruppen for den store indsats med at udarbejde denne rapport med anbefalinger til et klimamærke. Jeg ved, at der er lagt et stort stykke arbejde i at få diskuteret og undersøgt alle relevante spørgsmål, så vi har det bedst mulige grundlag for at gå videre med at realisere klimamærket, siger han.
Han tilføjer, at han glæder sig til at dykke ned i anbefaligerne så det sidste skridt kan tages i retning med at få klimamærket ud i dagligbarebutikkerne.
Skal være enkelt
Per Preisler Christiansen, der er direktør for innovation og vækst i Fødevarestyrelsen, har stået i spidsen for arbejdsgruppen. Han peger på, at den model, der bliver anbefalet, gør det enkelt og brugbart for forbrugerne at handle klimabevidst.
- Med skalamodellen får forbrugerne et enkelt og brugbart redskab, når de skal handle ind til middagsbordet, og samtidig er der skabt forudsætninger for, at producenter kan reducere klimabelastningen i fødevareproduktionen, siger han og fortsætter:
- I arbejdsgruppen foreslår vi, at der etableres en offentlig database for klimaaftryk for fødevarer, som fremover skal være omdrejningspunkt for klimamærket. Vigtigst af alt, så er der opbakning til skalamodellen fra det samlede danske fødevarelandskab og fra forbrugerne, siger Per Preisler Christiansen.
Arbejdsgruppen har både haft deltagelse af forbrugerrådet Tænk, De samvirkende købmænd, Coop, Salling Group og af Dansk Industri. I den tidsplan, som arbejdsgruppen har offentliggjort, forventes det, at klimamærket bliver lanceret i løbet af 2025.
