Klar i statsskoven med bredere dæk

For at leve op til kravene for entreprenører i statens skove, har Thy Skovteknik fået bredere dæk på udkørselsmaskinen. En opgave udover det sædvanlige, fortæller Tino Bakke, Jysk Dæk.

- Det er bestemt ikke hverdagskost med sådan en opgave. Det er nogle voldsomme dæk, som med et stålbånd under mønsteret og 4,5 bars tryk, kan holde til lidt af hvert, fortæller Tino Bakke. Mens det er et krav i statsskovene at have 800-dæk på udkøringsmaskinen, har vejret de seneste år generelt skruet efterspørgslen på bredere dæk i vejret. Mens de kan køre over, hvad det skulle være, er siderne på dækkene de mest udsatte, når man arbejder i skoven.

Den vejer 20 tons uden last, og når stammerne er fyldt på udkørselsmaskinen fra Thy Skovteknik vejer den omkring 30 tons. Så det gælder om at få fordelt trykket fra de otte hjul bedst muligt på underlaget.

Når det gælder arbejde i statsskovene er kravene til trykfordeling helt klare, så for at få entreprisen på udkørsel i skovene har Mikkel Larsen, der driver Thy Skovteknik i et I/S med sin far, netop fået sat et sæt endnu bredere hjul på maskinen.

Før var de 710 millimeter brede, nu er de 800, som er mindstekravet for entreprenører i statens skove.

 Stor ordre

Med en samlet pris på 210.000 kroner plus moms for påsætning af de nye Alliance-dæk og fælge kan Tino Bakke, Jysk Dæk, se tilbage på en opgave ud over det sædvanlige – den største ordre i hans tid i branchen, som startede tilbage i 2004 som indehaver af Euro-daek. I 2013 solgte han virksomheden og forlod faget i fem år, inden han i 2018 vendte tilbage med sin nye virksomhed, Jysk Dæk.

- Det er bestemt ikke hverdagskost med sådan en opgave. Det er nogle voldsomme dæk, som med et stålbånd under mønsteret og 4,5 bars tryk, kan holde til lidt af hvert. Men dæk til skovmaskiner skal virkelig også kunne holde til noget, fortæller Tino Bakke, der forklarer, at det er siderne på dækkene, der er i den største risikozone, når maskinen bliver sluppet løs i skoven.

- Det kan køre over stort set, hvad det skal være, uden der sker noget. Det er når det kommer til at stå skævt på en skråning eller over en træstub, at der kan komme noget ind fra siden. Med det store tryk og en slange i dække, vil det dog altid poppe ud igen, men man kan ikke undgå skader, når man arbejder i skoven. Derfor bliver det heller ikke et nedslidt mønster, der kommer til at afgøre, om dækkene skal skiftes ud, siger Tino Bakke.

 Plejer at rykke ud

Tino Bakke rykker ofte ud fra værkstedet i Thisted for at klare opgaver for både skoventreprenører, industrien og landbruget på stedet.

I dette tilfælde måtte operationen dog foregå i Jysk Skovtekniks lokaler i Hundborg, inden maskinen igen kunne komme i skoven.

- Det var trods alt for stor en opgave til at klare ude i skoven, selvom jeg har udstyr, der kan løfte 50 tons. Det var uladsiggørligt, konstaterer Tino Bakke, der med den ekstra bredde på udkørselsmaskinen også har skulle tage højde for, at der bliver vredet ekstra meget i hjulene i et terræn, der sjældent er plant.

 Behov for bredere dæk

Mens udkørselsmaskinen har fået bredere dæk og fælge for at leve op til kravene i statens skove, oplever Tino Bakke generelt, at dækkene bliver bredere og bredere på de store maskiner.

- Så sent som i går fik jeg en ordre på fire dæk til en rendegraver, der skulle være noget bredere at køre på, fordi der simpelthen er så blødt. Vejret er blevet mere ekstremt, så behovet for at kunne køre i blødt terræn er blevet større. Og det gælder både i skoven, på marken og andre steder, konstaterer han.

Læs også