Styrelse udfører igen kontrol

Kontrollen er over os igen, lyder det fra SvineRådgivningen, der opfordrer svineproducenter til at rette opmærksomheden på blandt andet arealkrav og handleplaner for halebid.

- Corona forhindrer ikke længere Fødevarestyrelsen i at udføre deres kontroller, oplyser svinekonsulent hos SvineRådgivningen, Pernille Elkjær.

I nyhedsbrevet SvineNyt opfordrer hun producenter til at være opmærksom på blandt andet arealkravene til løbeklare sopolte.

- Sopolte, der går i løbestalden med henblik på løbning – dem, der skal løbes i indeværende uge – skal have samme arealkrav som gylte, altså 1,9 m2 pr. polt, hvis de går løsgående i stier. Ellers skal de stå i løbeboks. Det er en regel, som har været gældende i et stykke tid, men er kommet i øget fokus, og det bliver kontrolleret meget tæt nu, påpeger Pernille Elkjær.

Løbe-kontrolafdeling

Ifølge en lovbekendtgørelse om indendørs hold af gylte, goldsøer og drægtige søer (§ 5, stk. 1) skal søer ligeledes fra fravænning og indtil fire uger efter løbning være løsgående i løsdriftssystemer i større eller mindre grupper.

- Tilsvarende gælder for gylte (læs polte) fra indsættelse i stald eller staldafsnit med henblik på løbning og indtil fire uger efter løbning (løsdrift i løbe/kontrolafdelingen). Goldsøer kan i den egentlige brunstperiode opstaldes i individuelle stier eller enkeltdyrsbokse i højst tre dage, såfremt det vurderes, at dyret på grund af sin adfærd kan skade sig selv eller andre dyr, forklarer konsulenten endvidere, og henviser til side 20 i vejledningen, der er revideret februar 2020.

Handleplan for halebid

Når det drejer sig om handleplan og opfølgning på halebid, er det ifølge Pernille Elkjær ikke nok med en handleplan og en erklæring fra aftageren på, at der er halebid i aftagerbesætningen.

- Der skal løbende – minimum to gange årligt – sendes dokumentation fra aftagerbesætningen til leverandørbesætningen med billede eller tekstdokumentation på, at der fortsat er et halebids-problem i aftagerbesætningen, påpeger hun i SvineNyt.

cab

Læs også