Ikke alle skove er ens. Det samme gælder ejers ønsker til skovrejsning. Skovdyrkerne har derfor smidt alle standard planteplaner op i luften og grebet dem i nye koncepter, så de imødekommer alt fra ønsker om skov til produktionsformål til skovrejsning med øget biodiversitet for øje.
Flere og flere lodsejere vil rejse skov med et andet formål end produktion. Det oplever man blandt andet hos Skovdyrkerne.
- Politisk set er der kommet et stort fokus på naturen og biodiversitet. Det kommer også med en stor pulje penge til skovrejsning via Landbrugsstyrelsens skovrejsningsordning. Det har givet lodsejerne motivation til at plante skov, siger Bjarke Thomsen, skovrejsningskonsulent, Skovdyrkerne.
Førhen har der, ifølge konsulenten, været et stort fokus på at plante skov til produktion. I dag efterspørges skovrejsning også med henblik på at bedre biodiversiteten, jagt og herlighed.
- Mange bliver overvældet, når vi tidligere har præsenteret mængden af forskellige arter, man kan plante. Alle kender eg og bøg, men når der er over 50 arter at vælge imellem, bliver det svært. Alle arter har deres egen niche og egenskaber. Derfor har vi lavet otte forskellige koncepter, der fokuserer på blandt andet jagt, biodiversitet, produktion og endda CO2, fortæller Bjarke Thomsen.
I tænkeboks
- Vi smed alle standard planteplaner op i luften, og brød det ned i, hvordan vi bedst muligt imødekommer lodsejerens ønske.
- Vi oplever en tendens, og kan med sikkerhed sige, at over 75 procent af vores skovrejsninger er for jagt, biodiversitet eller herlighed. Derfor skræddersyr vi nu plantekoncepter til at ramme præcis dét, siger Bjarke Thomsen.
Gør det helt og ikke halvt
- Skovrejsning for jagtens skyld, skal naturligvis kunne leve op til de egenskaber i skoven, som giver en god jagt, ligesom skovrejsning til biodiversitetsformål, skal kunne levere for biodiversitet.
- I jagtkonceptet har vi skruet ned for mængde af eg pr. hektar og op for vildæble og rødgran. I vores biodiversitetskoncept arbejder vi med 10 forskellige arter, og i CO2-konceptet er fire hurtigvoksende arter. Produktionskonceptet kan tilbyde en klassisk skovbrugsblanding med eg eller bøg, forklarer Bjarke Thomsen.
Koncepterne er ikke faste, men er tænkt som oplæg til blandinger, der kan præstere på de ønsker og behov, som skovejeren har.