Sidste år blev der udbetalt en god portion mere i efterbetaling fra Arla til andelshaverne, end der gør i år.

Efterbetalingen for 2018 lød i alt på 289 millioner euro, og desuden blev der udbetalt 24 millioner euro til ejere, der udtrådte af andelsselskabet.

I år lyder tallet på 127 millioner euro samt 19 millioner euro til udtrædende ejere.

Sidste års ekstraordinære udbetaling skyldtes først og fremmest tørken i 2018, som påvirkede fodersituationen hos mange af Arlas medlemmer. 

CEO Peder Tuborgh ser tilbage på et 2019 med en stabil Arlaindtjening på 36,6 eurocent/kg igennem hele året. Arla-indtjeningen er et mål for den værdi, som Arla skaber pr. kilo ejermælk.

- Vores internationale forretningsområde leverede for andet år i træk en tocifret omsætningsvækst med en volumenvækst for brandede produkter på 10,3 procent. Et vigtigt højdepunkt i dette segment var vores investering i en virksomhed, som fremstiller ost under Kraft-brandet i Mellemøsten og Nordafrika, og som er kommet rigtig godt fra start. Vi forventer, at den 12-årige licensaftale vil bidrage væsentligt til værdien af vores investeringer i det nye produktionsanlæg i Bahrain, lyder det i beretningen fra Peder Tuborgh.

Drivkraften Calcium

Arlas flereårige effektiviseringsprogram Calcium får desuden et par ord med på vejen af bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard:

- Vores transformations- og effektiviseringsprogram Calcium har for andet år i træk været den vigtigste drivkraft bag udviklingen af vores forretning. Den gør det muligt for os at investere i vores Good Growth 2020-strategi og hjælper med at levere en konkurrencedygtig mælkepris. Calcium har leveret resultater, som overgik forventningerne i 2019, med et stærkt fokus på omkostninger, lønsomhed og digital transformation. Vi har derfor følt os godt rustet til at tage hul på 2020 og de udfordringer, der venter, skriver bestyrelsesformanden.

Avisen havde i går ikke held til at få en kommentar fra Danske Mælkeproducenter til Arlas efterbetaling.

aldo