Grønt lys til øget regulering af bramgæs

- Jeg kan godt forstå, det må være frustrerende, når tusindvis af gæs æder rub og stub på ens mark, lyder det nu fra miljøministeren

Det kan gå hårdt ud over de spirende marker, når bramgæs er på træk. Og en voksende bestand af ynglende bramgæs på Saltholm er nu så stor, at det øger risikoen for kollisioner med fly til og fra Kastrup Lufthavn.

Det erkender man nu hos Miljøministeriet, hvor miljøminister Kirsten Brosbøl (S) vil have styrket den internationale forvaltning af bramgæs, der i mere end 35 år har været fredet.

- Det er glædeligt, at den fokus, der i EU har været på truede arter, virker. Nogle af de arter - som for eksempel bramgæs - der tidligere har været truet, er i dag i så stor fremgang, at der er behov for at tilrettelægge den internationale forvaltning på en anden måde. Jeg har derfor bedt Naturstyrelsen tage kontakt til kolleger i både Afrika og Europa, så vi kan se på, hvordan forvaltningen af bramgæs kan styrkes, siger Kirsten Brosbøl i en pressemeddelelse.

Hun vil desuden følge Vildtforvaltningsrådets anbefaling om at ændre praksis for tilladelser til regulering af bramgæs, der gives uden for den normale reguleringsperiode, så der fremover kan nedlægges 20 i stedet for 10 gæs hver måned på marker, hvor gæssene forvolder skade.

- Jeg kan godt forstå, det må være frustrerende, når tusindvis af gæs æder rub og stub på ens mark. Så indtil vi på internationalt plan får kortlagt, hvordan vi skal håndtere bramgåsen, vil jeg følge Vildtforvaltningsrådets anbefaling og hæve antallet af gæs, der kan reguleres fra 10 til 20 gæs om måneden, lyder det fra Kirsten Brosbøl. 

Læs også