- Jeg kan godt forstå, det må være frustrerende, når tusindvis af gæs æder rub og stub på ens mark, lyder det nu fra miljøministeren
Det kan gå hårdt ud over de spirende marker, når bramgæs
er på træk. Og en voksende bestand af ynglende bramgæs på Saltholm er nu så
stor, at det øger risikoen for kollisioner med fly til og fra Kastrup Lufthavn.
Det erkender man nu hos Miljøministeriet, hvor miljøminister
Kirsten Brosbøl (S) vil have styrket den internationale forvaltning af bramgæs,
der i mere end 35 år har været fredet.
- Det er glædeligt, at den fokus, der i EU har været
på truede arter, virker. Nogle af de arter - som for eksempel bramgæs - der
tidligere har været truet, er i dag i så stor fremgang, at der er behov for at
tilrettelægge den internationale forvaltning på en anden måde. Jeg har derfor
bedt Naturstyrelsen tage kontakt til kolleger i både Afrika og Europa, så vi
kan se på, hvordan forvaltningen af bramgæs kan styrkes, siger Kirsten Brosbøl
i en pressemeddelelse.
Hun vil desuden følge Vildtforvaltningsrådets anbefaling
om at ændre praksis for tilladelser til regulering af bramgæs, der gives uden
for den normale reguleringsperiode, så der fremover kan nedlægges 20 i stedet
for 10 gæs hver måned på marker, hvor gæssene forvolder skade.
- Jeg kan godt forstå, det må være frustrerende, når
tusindvis af gæs æder rub og stub på ens mark. Så indtil vi på internationalt
plan får kortlagt, hvordan vi skal håndtere bramgåsen, vil jeg følge
Vildtforvaltningsrådets anbefaling og hæve antallet af gæs, der kan reguleres
fra 10 til 20 gæs om måneden, lyder det fra Kirsten Brosbøl.