Rejsehold skal gøre kommuner klar til investeringer

Tre nye initiativer skal være med til at gøre det nemmere at tiltrække udenlandske investeringer

Alle hjørner af Danmark skal være mål for udenlandske investeringer – og virksomheder i alle dele af landet skal bidrage til danske eksport.

Sådan lyder budskabet fra handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S), der peger på, at tal fra Invest in Denmark viser, at udenlandske investeringer skabte 1.250 job i 2014 – og at vareeksporten steg med 5,8 procent i første kvartal af 2015.

- Selvom eksporten tegner sig for hver fjerde danske arbejdsplads, så eksporterer kun 10 procent af de danske virksomheder. Derfor målretter vi nu initiativer til de kommuner og virksomheder, der ikke nødvendigvis selv finder vej ud på eksportmarkederne, og som ikke så let falder i øjnene hos de store udenlandske investorer, siger Mogens Jensen på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Ny forening

Her fremgår det, at tre initiativer skal være med til at styrke indsatsen for især små og mellemstore virksomheder og for udkantskommuner.

Invest In Denmark og de tre vestdanske regioner lancerer således et ”rejsehold”, der skal hjælpe kommunerne med at blive endnu bedre til at tiltrække og fastholde udenlandske investeringer.

Det sker i regi af Foreningen Vestdansk Investeringsfremme (FVI), som er et formaliseret samarbejde mellem Invest in Denmark, Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Rejseholdet vil give alle interesserede kommuner mulighed for at bestille et serviceeftersyn af deres investeringsfremmeindsats og rådgivning målrettet den mindre kommune.

Prøv kræfter med Hamborg

Der oprettes også en online eksportguide, som samler alle typer rådgivning, støtteordninger, regler, samarbejdspartnere i én fælles portal – nemlig eksportguiden.dk.

Endelig skabes der ifølge Mogens Jensen nu bedre koordination mellem Eksportrådet i Udenrigsministeriet og kommuner, regioner, væksthuse og lokale erhvervsråd. Samarbejdet skal blandt andet sikre, at rådgivningen er lokal:
 
- Det er vigtigt, at Eksportrådets kompetencer bredes ud til hele landet og at rådgivningen skaleres og målrettes. Som lille virksomhed handler det ikke nødvendigvis om at komme til Asien, men bare at prøve kræfter med Hamborg eller den anden side af Øresund.

Læs også