Tre nye initiativer skal være med til at gøre det nemmere at tiltrække udenlandske investeringer
Alle hjørner af Danmark skal være mål for udenlandske
investeringer – og virksomheder i alle dele af landet skal bidrage til danske
eksport.
Sådan lyder budskabet fra handels- og udviklingsminister
Mogens Jensen (S), der peger på, at tal fra Invest in Denmark viser, at udenlandske
investeringer skabte 1.250 job i 2014 – og at vareeksporten steg med 5,8
procent i første kvartal af 2015.
- Selvom eksporten tegner sig for hver fjerde danske
arbejdsplads, så eksporterer kun 10 procent af de danske virksomheder. Derfor
målretter vi nu initiativer til de kommuner og virksomheder, der ikke
nødvendigvis selv finder vej ud på eksportmarkederne, og som ikke så let falder
i øjnene hos de store udenlandske investorer, siger Mogens Jensen på
Udenrigsministeriets hjemmeside.
Ny forening
Her fremgår det, at tre initiativer skal være med til at
styrke indsatsen for især små og mellemstore virksomheder og for
udkantskommuner.
Invest In Denmark og de tre vestdanske regioner lancerer
således et ”rejsehold”, der skal hjælpe kommunerne med at blive endnu bedre til
at tiltrække og fastholde udenlandske investeringer.
Det sker i regi af Foreningen Vestdansk Investeringsfremme
(FVI), som er et formaliseret samarbejde mellem Invest in Denmark, Region
Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark. Rejseholdet vil give alle
interesserede kommuner mulighed for at bestille et serviceeftersyn af deres
investeringsfremmeindsats og rådgivning målrettet den mindre kommune.
Prøv kræfter med Hamborg
Der oprettes også en online eksportguide, som samler alle
typer rådgivning, støtteordninger, regler, samarbejdspartnere i én fælles
portal – nemlig eksportguiden.dk.
Endelig skabes der ifølge Mogens Jensen nu bedre
koordination mellem Eksportrådet i Udenrigsministeriet og kommuner, regioner,
væksthuse og lokale erhvervsråd. Samarbejdet skal blandt andet sikre, at
rådgivningen er lokal:
- Det er vigtigt, at Eksportrådets kompetencer bredes ud til hele landet og at
rådgivningen skaleres og målrettes. Som lille virksomhed handler det ikke
nødvendigvis om at komme til Asien, men bare at prøve kræfter med Hamborg eller
den anden side af Øresund.