Den kinesiske økonomi er i krise, men alligevel er der
gode muligheder for dansk eksport af knowhow. Det kan fynske Millag skrive
under på.
Odensefirmaet har i flere leveret overdækkede gyllelaguner
både herhjemme og til en række europæiske markeder. Der er nu også så meget
gang i det kinesiske marked, det tegner sig for 35-40 procent af omsætningen.
- Vi har netop installeret to gyllelaguner i Yuncheng ved
Den Gule Flod, og i oktober skal vi i gang med et projekt i Harbin i det
nordlige Kina, siger eksportchef i Millag ApS, Bent Aagesen og tilføjer, at
virksomheden hen over vinteren skal etablere yderligere fire laguner derude.
Gyllen er guld
Der er flere årsager til, at det er lykkedes Millag at
komme ind på det eftertragtede kinesiske marked. Virksomheden har i flere år
deltaget på udstillinger i Kina, har engageret sig i kinesiske arbejdsgrupper
med offentlige samarbejdspartnere og deltager i et demonstrationsprojekt på
kinesisk jord, der viser de miljømæssige og økonomiske fordele ved at bruge
gyllelaguner.
- Vi har gjort meget ud af at fortælle om værdien af
gyllen. Tidligere er gyllen ikke blevet betragtet som noget af særlig værdi.
Mens en farm hældte gylle ud i floden, kunne en anden farm lidt længere væk
bruge kunstgødning. Her har vi gjort meget ud af at fortælle kineserne, at
gyllen er noget værd. Vi har også indledt et samarbejde med en kinesisk
virksomhed, som sørger for at få gyllen spredt og distribueret, siger Bent
Aagesen, og tilføjer, at stramninger af miljøreglerne i Kina også at givet
efterspørgsel efter vestlig teknologi.