Topmodeller fra Claas klar til serieproduktion

Det er i mere end én forstand med det tunge grej, Claas nu vil erobre sig mere plads på markedet for stortraktorer. Axion 900 kommer til Danmark i 2012.

Når mere end 400 hestekræfter skal overføres til trækkraft, betyder vægt og vægtfordeling en hel del.

Med sin nye serie af Claas Axion 900 stortraktorer holder den tysk-franske traktorproducent sig til reglen om, at der skal mere end 40 kilo pr. hestekraft til at overføre kraften gennem dækkene.

- Men heller ikke mere vægt end der er det optimale hjulslip for størst mulig overførsel af trækeffekten, forklarer Morten Nørtoft Jørgensen, Marketing & Salgssupport hos importøren LMB Danmark A/S, hvor han har ansvaret for Claas produkterne til det danske marked.

Vægtfordeling afgørende
Overførsel af størst mulig effekt til trækkraft gennem hjulene har Claas konstruktørernes største opmærksomhed i en tid, hvor mærket ønsker at placere sig stærkt blandt klodens allerstørste hjultraktorer, herunder også de helt store Xerion modeller med lige store hjul for og bag.

Hvis definitionen af en konventionel landbrugstraktor er en traktor, hvor forhjulene er mindre end baghjulene, melder Axion 950 med sine 410 hestekræfter sig i den absolutte top. Forhjulene har en næsten mandshøj diameter på 1,7 meter mens baghjulene er hele 2,15 meter høje.

- Vigtigheden af at balancere traktoren rigtigt med optimal vægtfordeling for og bag er forudsætningen for kraftoverførslen og skal kunne tilpasses enhver redskabskombination, forklarer Morten Nørtoft Jørgensen.

I tom tilstand er udgangspunktet 56 procent af vægten på baghjulene 44 procent på forakslen. Dertil kommer et bredt udvalg af vægtklodser, der kan placeres såvel i front som i baghjulene, afhængigt af behov. 

Høj traktor
Positionen som konventionel sværvægter fastholdes blandt andet ved 11 ton løftekapacitet i liften, og en dimensionering til henholdsvis 9,0 ton belastningsmaksimum på forakslen og 11,5 ton på bagakslen.

Når kabine og motorhjelm synes relativt høje, kunne det give det give indtryk af, at traktoren er kort og kompakt. Det er imidlertid ikke tilfældet, ligesom tyngdepunktet også ligger ligeså dybt, som den bør være.

Claas har valgt at placere adblue katalysatoren (SCR-behandling af udstødningsgasserne) ovenover den italienske FPT-motor for at sikre bedst mulig udsyn ned mod forhjulene fra førersædet.

Designet snyder derfor øjet til at tro, at der er tale om en kort traktor. Det er ingenlunde tilfældet, idet akselafstanden er hele 3,15 meter.

Foran bagakslen
De store hjul er dermed placeret så langt fra hinanden, som det er muligt, uden at det går ud over venderadius eller manøvrering med bugserede redskabet.

Der er formentlig også stærk inspiration fra de store Xerion traktorer med såkaldt sadelplacering af førerkabinen. Som det, der efterhånden er blevet et særkende for Claas traktorer, søger mærket at få føreren til at sidde foran bagakslen og i mindre grad ovenpå bagakslen, hvilket giver færre direkte stød fra den faste bagaksel at kompensere i kabine- og sædeaffjedring.

Motoren er fra FPT (Fiat Power Train), den trinløse transmission fra tyske ZF, forakslen fra Dana, bagaksel fra den franske transmissionsfabrik Gima, som Claas ejer 50 procent af.

Til gengæld er kabine - og ikke mindst den måde, motor, transmission og alle de nødvendige enkeltelementer spiller sammen på - rendyrket Claas. Claas Power Systems (CPS) styrer samspillet mellem motorstyring, hastighedsvalg og optimering af de mange øvrige funktioner, når den store Claas Axion 900 er i marken. .

Læs også